PALESTINA

Foto: Ashraf Amra

En ny kunstig havn og flyplass utenfor Gaza?

Befolkningen i Gaza blir stadig fattigere, og kjemper for å overleve. Men de lokale fiskerne har en idé som kanskje kan hjelpe.

Ahmad al-Kabariti
Email: hiahmad600@yahoo.com
Publisert: 15.06.2017

Klokka er seks om morgenen når fiskeren Abdullah al-Hissi prøver å få start på motoren i glassfiberbåten sin for å starte dagens tur utenfor den eneste havnen i Gaza. Den 76 år gamle fiskeren føler seg likevel sikker på at han vil ha mer hell med seg enn den ikoniske Santiago, helten i Ernest Hemingways korte roman Den gamle mannen og havet. Santiago tilbrakte 80 dager i båten sin uten å fange en eneste fisk.

Drømmer om åpne farvann. Gaza-fiskerne kan nok likne på Santiago, men mens han hadde hele det store Atlanterhavet som sitt fangstfelt, kan ikke Abdullah og vennene hans dra lenger enn fire nautiske mil ut fra kysten: Dette blir nøye observert av den israelske marine.

For noen tiår siden kunne fiskerne i Gaza dra fem ganger så langt ut, og hale hundrevis av kilo med brosme og havabbor opp fra dypet i Middelhavet. I dag kan en typisk dagsfangst være på bare et par kilo små sardiner.

Men de sørgelige forholdene for Abdullah og fiskerkollegene hans kunne sett ganske annerledes ut om det fantes en havn som var godkjent av den israelske regjeringen og tillatt for fiskerne fra Gaza å bruke. «Om vi hadde hatt den muligheten, kunne vi fisket tonnevis med fisk. Kanskje kunne vi til og med drive med eksport og import, og tjene langt mer enn vi gjør i dag,» sier Abdullah.

Den israelske transport-, etterretnings- og atomenergiministeren Yisrael Katz søker støtte for et uventet forslag som kunne gi Gaza etterlengtet tilgang til en skikkelig havn, og som fremdeles ville være under israelsk kontroll. Ifølge forslaget, som har en beregnet kostnadsramme på fem milliarder dollar, vil dette potensielle havneanlegget dekke 534 hektar, og omfatte elektrisitetsverk og avsaltingsanlegg. Det hele vil bygges på en kunstig øy om lag fem kilometer fra Gazas kyst, Den kontroversielle havnen er tenkt knyttet til Gaza med en bru, og skal etter planen bli supplert av en helt ny flyplass på et senere tidspunkt.

Det er ikke behov for internasjonale styrker i denne situasjonen – det eneste vi ønsker, er fisk.

«Vi ønsker å bli anerkjent som verdige mennesker. Vi gjør jobben vår, akkurat som fiskere og arbeidere i jordanske og egyptiske havner. Det er ikke behov for internasjonale styrker i denne situasjonen – det eneste vi ønsker, er fisk,» sier Abdullah, som er en ivrig tilhenger av forslaget. «Vi må finne en måte å avskrekke Hamas på, samtidig som vi gjør livet lettere for palestinerne. Men denne havnen vil forbli en luftspeiling dersom Hamas foretrekker raketter og underjordiske tunnelnettverk,» sier Yisrael Katz.

Foto: Ashraf Amra

Forhandlinger med Hamas. Denne foreslåtte havnen er resultatet av en sju ukers konflikt som kostet hundrevis av mennesker livet under krigen i 2014. Hazem Qassem, som er talsperson for Hamas, tror ikke at de ville finne det formålstjenlig å benytte en slik havn til smugling – så lenge havnen tjener humanitære formål. Han erklærer at de allerede har det som trengs for å skaffe våpen og andre varer til området.

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer