En ny kunstig havn og flyplass utenfor Gaza?

PALESTINA

Befolkningen i Gaza blir stadig fattigere, og kjemper for å overleve. Men de lokale fiskerne har en idé som kanskje kan hjelpe.

Foto: Ashraf Amra
Ahmad al-Kabariti

Klokka er seks om morgenen når fiskeren Abdullah al-Hissi prøver å få start på motoren i glassfiberbåten sin for å starte dagens tur utenfor den eneste havnen i Gaza. Den 76 år gamle fiskeren føler seg likevel sikker på at han vil ha mer hell med seg enn den ikoniske Santiago, helten i Ernest Hemingways korte roman Den gamle mannen og havet. Santiago tilbrakte 80 dager i båten sin uten å fange en eneste fisk.

Drømmer om åpne farvann. Gaza-fiskerne kan nok likne på Santiago, men mens han hadde hele det store Atlanterhavet som sitt fangstfelt, kan ikke Abdullah og vennene hans dra lenger enn fire nautiske mil ut fra kysten: Dette blir nøye observert av den israelske marine.

For noen tiår siden kunne fiskerne i Gaza dra fem ganger så langt ut, og hale hundrevis av kilo med brosme og havabbor opp fra dypet i Middelhavet. I dag kan en typisk dagsfangst være på bare et par kilo små sardiner.

Men de sørgelige forholdene for Abdullah og fiskerkollegene hans kunne sett ganske annerledes ut om det fantes en havn som var godkjent av den israelske regjeringen og tillatt for fiskerne fra Gaza å bruke. «Om vi hadde hatt den muligheten, kunne vi fisket tonnevis med fisk. Kanskje kunne vi til og med drive med eksport og import, og tjene langt mer enn vi gjør i dag,» sier Abdullah.

Den israelske transport-, etterretnings- og atomenergiministeren Yisrael Katz søker støtte for et uventet forslag som kunne gi Gaza etterlengtet tilgang til en skikkelig havn, og som fremdeles ville være under israelsk kontroll. Ifølge forslaget, som har en beregnet kostnadsramme på fem milliarder dollar, vil dette potensielle havneanlegget dekke 534 hektar, og omfatte elektrisitetsverk og avsaltingsanlegg. Det hele vil bygges på en kunstig øy om lag fem kilometer fra Gazas kyst, Den kontroversielle havnen er tenkt knyttet til Gaza med en bru, og skal etter planen bli supplert av en helt ny flyplass på et senere tidspunkt.

Det er ikke behov for internasjonale styrker i denne situasjonen – det eneste vi ønsker, er fisk.

«Vi ønsker å bli anerkjent som verdige mennesker. Vi gjør jobben vår, akkurat som fiskere og arbeidere i jordanske og egyptiske havner. Det er ikke behov for internasjonale styrker i denne situasjonen – det eneste vi ønsker, er fisk,» sier Abdullah, som er en ivrig tilhenger av forslaget. «Vi må finne en måte å avskrekke Hamas på, samtidig som vi gjør livet lettere for palestinerne. Men denne havnen vil forbli en luftspeiling dersom Hamas foretrekker raketter og underjordiske tunnelnettverk,» sier Yisrael Katz.

Foto: Ashraf Amra

Forhandlinger med Hamas. Denne foreslåtte havnen er resultatet av en sju ukers konflikt som kostet hundrevis av mennesker livet under krigen i 2014. Hazem Qassem, som er talsperson for Hamas, tror ikke at de ville finne det formålstjenlig å benytte en slik havn til smugling – så lenge havnen tjener humanitære formål. Han erklærer at de allerede har det som trengs for å skaffe våpen og andre varer til området.

«De palestinske selvstyremyndighetene (PA) har arbeidet i det skjulte for å hindre Hamas i å få israelsk aksept for planene siden samtalene i Kairo i 2014, fordi PA er mot ethvert forsøk på å skape en politisk seier for Hamas,» sier Qassem til Ny Tid.

Egypt var støttespiller Kairosamtalene og spilte en viktig rolle i å sikre at Hamas ikke oppnådde noe på bakgrunn av deres tilknytning til Det muslimske brorskapet – som i Egypt klassifiseres som en terrororganisasjon. Diskusjonen om viktige krav fra Hamas, som bygging av både havn og flyplass i Gaza, ble utsatt til en senere fase av forhandlingene. Denne fasen skulle starte en måned etter at våpenhvilen var trådt i kraft. Men Kairosamtalene, der så vel Israel som Hamas var representert, ble ikke avsluttet før for kort tid siden.

Den palestinske økonomen Omar Shaban tror at tanken om en havn kan være realistisk, men bare om den inkluderer en eller annen form for internasjonalt oppsyn. Israel vil ha trygghet, men denne tryggheten må også være i palestinernes og hele regionens interesse. Den må komme i stedet for stadig nye konflikter i området, noe som vanligvis dukker opp hvert andre eller tredje år.

Fiskere kan ikke gå lenger enn fire nautiske mil ut fra Gazas strender av hensyn til den israelske marine.

«Denne havnen kunne bidra til å lette beleiringssituasjonen som forårsaker økonomisk stagnasjon og presser Gazas innbyggere til å fyre av raketter som bærer budskapet: Få en slutt på beleiringen og la oss leve,» sier Shaban.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---
DEL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here