Kunsten å se

Den internasjonale kortfilmfestivalen i Oberhausen ble arrangert for 64. gang i år. Festivalen er nå i front på sitt felt, med innovative, eksperimentelle og kunstneriske filmer på programmet.

filmfestivalen i Oberhausen
Zoldnere er en latvisk filmregissør, kurator og publisist.

Beyond Cinema: The Dumpster Kid Experiment and Other Utopias/Carolee, Barbara and Gunvor/Acedia/Kameshki (Pebbles)

Robert Fischer/Lynne Sachs/Luciano Piazza/Mikhail Zheleznikov

Tyskland/USA/USA/Russland

International Short Film Festival Oberhausen er en av de eldste og mest prestisjetunge kortfilmfestivaler i verden. Under den åttende utgaven av festivalen, i 1962, forfattet en gruppe unge tyske filmskapere det såkalte Oberhausen Manifesto, der de erklærte den «gamle» filmen – eller Papa’s cinema – for død. De forlangte etableringen av en ny type film: mer eksperimentell og fristilt fra konvensjonene i filmindustrien. Manifestet ledet senere til at «den nye tyske filmen» ble født, med representanter som Alexander Kluge, Edgar Reitz, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Wim Wenders og flere andre velkjente regissører.

I år ble festivalen arrangert for 64. gang. I sin nåværende form er filmfestivalen i Oberhausen et mekka for eksperimentell kunstfilm og visuelt innovative kortfilmer som søker å utvide rammene for det filmatiske språket. I dokumentaren Beyond Cinema: The Dumpster Kid Experiment and Other Utopias (Robert Fischer, 2018), forteller regissør Alexander Kluge at filmpionerene var nysgjerrige folk som eksperimenterte med filmmediet. De ble «svært overrasket da de fant ut at deres vidunderlige oppfinnelse, deres redskap til opplysning, ble brukt til å preservere billige teaterstykker». Edgar Reitz kritiserer også standardlengden på filmer og hevder at 90 minutter-formatet var lånt fra teatret og er fremmed for filmens natur.

Kommersiell industri

Likevel er det den kommersielle filmindustrien som setter reglene. Når jeg forteller at jeg arbeider med film, tenker de fleste automatisk på helaftens, historiedrevne fiksjonsfilmer. Alt utenom dette formatet – dokumentarer, kortfilmer og eksperimentelle filmer – blir betraktet som annenrangs filmer, som medier og seere ofrer mindre oppmerksomhet. Den britiske filmteoretikeren Laura Mulvey introduserte i essayet Visual Pleasure and Narrative Cinema (1975) begrepet «det mannlige blikket» («male gaze»). Med det mener hun at publikum ser en film fra et heteroseksuelt mannlig perspektiv. Jeg tror man kan tenke på samme måte om «blikket» til den kommersielle filmindustrien, som har kodet perspektivet sitt strengt.

Carolee, Barbara and Gunvor kan tolkes som et svar på kritikken av «det mannlige blikket».

Heldigvis finnes det fremdeles noen fremtredende aktører som kjemper mot denne trange forståelsen av hva film er: International Short Film Festival er en av dem. Interessant nok var det mange dokumentarer i årets International Competition som fokuserte på selve handlingen å se.

Kvinnens blikk

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.