Kunsten å forstyrre i verdens mest lukkede regime

War of Art
Regissør: Tommy Gulliksen
(Norge, Tyskland)


KUNST/SENSUR: Sju internasjonale kunstnere reiser til Pyongyang for å delta i Nord-Koreas første kunstsymposium.

Den norske regissøren Tommy Gulliksen er den siste filmregissøren som har måtte forholde seg til Nord-Koreas strenge overvåkning av besøkende da han gjorde opptakene til War of Art i landets hovedstad, Pyongyang. Filmen dokumenterer Nord-Koreas første internasjonale kunstsymposium, DMZ-akademiet. Sju kunstnere med et formspråk som ikke anerkjennes som legitim kunst i Nord-Korea – fra abstrakt maleri til eksperimentell støy – ble invitert til dette svært lukkede landet for å dele sine arbeider med lokale kunstnere. Prosjektet avslører like mye gjennom sine feilgrep som gjennom sine suksesser, men Gulliksens tilnærming er langt mer upartisk og mindre provoserende enn Vitalij Manskijs høyt profilerte Under the Sun. (Den ukrainske regissøren var engasjert for å lage en film om en nordkoreansk idealfamilie, men satte i gang et diplomatisk spetakkel ved å smugle ut ikke-autoriserte opptak som i stedet viste Nord-Koreas jerngrep på befolkningen og den statlige propagandamaskinens rekkevidde.)

Det gagner filmen at War of Art helt fra starten tar opp det kontroversielle ved å samarbeide med det totalitære regimet i dette landet, som har et svært dårlig rykte når det kommer til menneskerettigheter.