Kunsten å flykte: et europeisk mareritt

MIGRANTER: Familien Fazili gjør opptak med tre mobiltelefoner av sin farefulle ferd fra Afghanistan via migrantruten på Balkan og til en usikker framtid i Europa.

Gray er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: carmengray@gmail.com
Publisert: 2019-12-31
Midnight Traveler

Hassan Fazili (USA, Storbritannia, Qatar, Canada)

Filmskaperen Hassan Fazili flyktet til Tadsjikistan med kone og to døtre i 2015, etter at Taliban dømte ham til døden. Han hadde drevet en kafé i Afghanistans hovedstad, Kabul, som var en kreativ møteplass for kunstnere. Fazilis progressive syn – at menn og kvinner kunne sitte på samme kafé – ble ansett som en trussel av mullaene, for ikke å snakke om filmen han hadde laget om en Taliban-leder.

Asylavslag førte til en risikabel retur til Afghanistan. Etter tips fra en god venn om at Hassan snart ville bli arrestert, bestemte familien seg for å legge ut på en 560 mil lang reise og søke trygghet i Europa. Underveis på den farefulle migrantruten over Vest-Balkan til Ungarn gjorde de opptak med tre mobiltelefoner. Opptakene ble redigert sammen til en helaftens dokumentarfilm, Midnight Traveler som blant annet vant juryens spesialpris for beste fotografering under verdenspremieren på Sundance-festivalen.

Filmen er en intenst personlig og emosjonelt bevegende beretning om en families overlevelsesevne. Den er også et vitnesbyrd om strabasene og utholdenheten til de mange andre flyktningene som er tvunget til å følge samme rute.

Et personlig portrett

Det har blitt laget mange dokumentarer om flyktningkrisen, naturlig nok, gitt at det er en av de største humanitære utfordringene i vår tid. Men Midnight Traveler skiller seg ut, ikke bare med sin nærhet og varme (det er tvilsomt om en utenforstående regissør ville vært i stand til å bringe oss like nær denne tettvevde familiedynamikken), men også med sin rå og ærlige framstilling av hvor avmektig og desillusjonert et menneske kan bli langs de etablerte flyktningrutene: Her finnes ingen europeiske redningsfolk, ingen utopisk destinasjon ved reisens slutt, og vi blir vitner til en global systemisk svikt overfor noen av verdens mest sårbare. Men det er ikke Fazili-familiens stil – som er tiltalende, tørr og humoristisk – å komme med politiske erklæringer; konklusjonen må vi trekke selv.

Abonnement halvår kr 450

«Vi har kommet til et sted som er like ille som vårt eget land.» Regissør og
flyktning Hassan Fazili

Desperasjon tvinger familien inn i armene på …

Kjære leser. Du har lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.