Abonnement 790/år eller 195/kvartal

Krystallpalassets idéhistorie

Krystallpalasset: Historien om en beboelig metafor
Forfatter: Eirik Høyer Leivestad
Forlag: Lord Jim Publishing (Norge)
BYROM / ‘Drivhuset’ en grunnleggende metafor for kontroll av omgivelsene, det som har gitt mennesket beskyttelse opp gjennom historien. Et avgjørende spørsmål i dag er om det økologiske drivhuset lar seg forene med det kapitalistiske, «det ekskluderende og endeløst vekstorienterte drivhuset».

Utgangspunktet for Erik Høyer Leivestads nye bok er Crystal Palace, bygningen som huset verdensutstillingen i London i 1851. Begivenheten ble feiret i et utall aviser, tidsskrifter og pamfletter. Den Norske Rigstidende (18.06. 1851) gjenga franskmannen Michel Chevaliers rapport: Utstillingen var et uttrykk for den vestlige «Menneskeraces Sædelige Overlegenhed», «som er Kilden til og Retfærdiggjørelsen for den Overmagt, som den har erhvervet paa Jorden og som den hver Dag mere befæster». Chevalier var senere ansvarlig for å arrangere verdensutstillingen i Paris.

Byrommene i metropolene har i stigende grad blitt utstillings- og salgslokaler.

#Krystallpalasset ble bygget av nesten 300 000 glassplater som var montert sammen av et rammeverk i støpejern. Det ble satt opp på under et halvt år . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement



Følg redaktør Truls Lie på X(twitter) eller Telegram

Eivind Tjønneland
Eivind Tjønneland
Idehistoriker og forfatter. Fast kritiker i NY TID. (Tidligere professor i litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen.)

Relaterte artikler