Korrupsjon i det åpne

Filmfestivalen HRHW: Veien til det moderne Kina synes å være brolagt med metodene fra Ville Vesten, skal man tro dokumentaren The Road.

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 18.02.2016

The Road
Regi og foto: Zanbo Zhang

I 2008 besluttet kinesiske myndigheter å investere 586 milliarder dollar på infrastruktur for å stimulere økonomien, opplyser en tekstplakat i starten av Zanbo Zhangs dokumentar The Road.
Av en senere tekstplakat får vi vite at Kina i løpet av de siste ti årene har bygget verdens lengste motorveisystem.
Filmen forteller mer spesifikt om et veiprosjekt i Hunan-provinsen, som er en del av denne enorme satsningen. Gjennom fire kapitler følger vi ulike mennesker som frivillig eller ufrivillig er involvert i prosjektet. Fra de første scenene, hvor en eldre kvinne klager over hvordan steiner fra sprengningene har falt gjennom og ødelagt taket hennes, er det nemlig åpenbart at utbyggingen ikke alltid foregår under like kontrollerte former.
Ikke minst synes det å være overdrevent mange kontraktører og myndigheter involvert, trolig motivert av å melke en andel ut av milliardbevilgningene. Og selv om prosjektet kanskje smører økonomien på et nasjonalt plan, er det urovekkende mange på mer lokale nivåer som skal smøres på mindre hederlig vis. Gjennomgående handler det nærmest utelukkende om penger, enten det er privatpersoner som krever kompensasjon for bygningsskader eller sågar hjem som må rives, eller det dreier seg om regelrette bestikkelser av offentlige instanser for å få de nødvendige tillatelser.

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer. (Du har allerede lest 3 gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer