Når man sier at man skal gjøre noe i morgen, betyr det ofte at man utsetter noe. Den franske dokumentarfilmen Tomorrow handler imidlertid om det motsatte, nærmere bestemt om hva vi faktisk kan sette i gang med for å skape en bedre morgendag – i betydningen konkrete tiltak for bokstavelig talt å redde verden.

Tomorrow
Regi: Cyril Dion og Mélanie Laurent

Dystre spådommer. Utgangspunktet for filmen skal ha vært en forskningsrapport publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature i juni 2012. Her ble det hevdet at neste generasjon vil vokse opp i en verden hvor mat, vann og olje vil være vanskelig å få tak i, og at det sågar er mulig at deler av menneskeheten vil være utryddet innen år 2100. Og, som filmen påpeker, er vi mennesker langt flinkere til å fortelle historier om verdens undergang, enten den er forårsaket av klimaforandringer, atombomber eller zombievirus, enn å komme opp med narrativer om hva man faktisk kan gjøre for å forhindre at verden går under. Dette fikk gjengen bak Tomorrow til nettopp å lage en dokumentar som skisserer mulige løsninger på de tilsynelatende overveldende problemene kloden står overfor. Resultatet er blitt en både fengende og oppløftende film, og en overraskende stor suksess på kino i hjemlandet – hvor den også har blitt belønnet med César-prisen for beste dokumentar.

I november var den dessuten åpningsfilm under FNs klimakonferanse, og generalsekretær Ban Ki-moon skal sågar ha uttalt at filmen burde være del av utdanningen til alle lands politiske ledere. Nå spørs det om samtlige av dem kommer dit, men i inneværende måned er det i hvert fall mulig å se filmen på Bergen Internasjonale Filmfestival.

Kollektivt arbeid. Å redde verden er åpenbart ikke noe man kan gjøre alene, og slik sett er det passende at Tomorrow fremstår som den er skapt av den nevnte gruppen på seks venner, alle tilknyttet filmbransjen, som et kollektiv – og at filmen er delvis finansiert gjennom hva man på kritikkverdig norsk kaller «crowdfunding».

Riktignok er Cyril Dion sammen med skuespilleren Mélanie Laurent oppført som filmens regissører, men også de andre dukker opp foran kamera. I filmen oppsøker dette nokså mannsterke kompaniet diverse samfunn og miljøer i ti land, som på hvert sitt vis har igangsatt suksessfulle måter å møte de skisserte utfordringene på. Filmen er videre delt inn i tematiske kapitler, som tar for seg henholdsvis jordbruk, energi, økonomi, demokrati og utdanning.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL
Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.