Abonnement 790/år eller 195/kvartal

Kompetanse eller arroganse?

RUSSLAND / De russiske tenkerne Aleksandr Dugin, Ivan Iljin og Lev Gumiljov preger på ulike vis dagens åndelig-politiske klima i Russland. Dugin blir ofte hevdet å være en av ideologene bak Russlands angrep på Ukraina. Er det en overdrivelse?

Aleksandr Dugin er selv riktignok ingen del av den russiske eliten – han har ingen viktig offisiell posisjon i Russland, og han er på ingen måte Putins rådgiver, som man iblant kan høre.

Tvert imot kritiserer han eliten for å være for liberal og vestligvendt, ja, han anklager den til og med for å være en «fiende av det russiske folket». Også Putin har tidligere fått gjennomgå for å være for veik, Dugin mener for eksempel at Putin burde ha invadert Ukraina allerede i 2014. Men nå er tonen en annen. Han mener at Putin nå endelig har modnet til å bli en ekte russisk statsleder.

«Den historiske enheten mellom russere og ukrainere.»

I fjor sommer holdt Putin en tale om «den historiske enheten mellom russere og ukrainere», som mange mener var en slags opptakt til krigen. Russere og ukrainere er ifølge Putin «ett folk». Det samme mener Dugin, og han begrunner dette i forskjellen mellom folk og nasjon. Et folk (russisk: narod) er et fellesskap som legemliggjør en «bevissthet om sin egen eksistens i historien» – og det har alltid en transcendent oppgave eller misjon som ikke lar seg begrunne rasjonelt. Nasjonen og nasjonalstaten er derimot moderne fenomener som er basert på at individene maksimerer sin egeninteresse. Kanskje mener Putin nå noe lignende, i hvert fall begrunner han at russere og ukrainere er ett folk, med argumenter hentet fra historien. Han skal visstnok ha oppholdt seg mye i de historiske arkivene.

Den ukrainske nasjonalismen

Man hører ofte at krigen mot Ukraina er nasjonalistisk motivert. Ut fra Dugins og kanskje også Putins tankegang blir dette feil, eller rettere sagt snudd på hodet: Det er nettopp den ukrainske nasjonalismen som truer den russiske narod som enheten av russere og ukrainere. Den ukrainske nasjonalismen fremstår i dette perspektivet som et kunstig forsøk på å gjøre den sammensatte befolkningen som lever på den ukrainske statens territorium, til et «ukrainsk folk». Dette blant annet ved å begrense bruken av russisk språk – også i områder hvor de fleste snakker russisk til daglig.

For Putin var Lenin en tyskfinansiert ekstremist.

Med dårlig skjult skadefryd og innestengt aggresjon utbroderte Putin i sin tale rett før krigen at det var kommunistene med Lenin i spissen som skapte den ukrainske nasjonen ved å fastlegge grensene til det som senere ble dagens ukrainske stat – og ved å legge til rette for ukrainsk språk og kultur på 1920-tallet. For Putin var Lenin en tyskfinansiert ekstremist som gjennomførte en tidlig form for «fargerevolusjon». Dette hadde svært ødeleggende virkninger for Russland, blant annet ved at det ble opprettet en ukrainsk stat innenfor Sovjetunionen med kunstige grenser – som Putin ser som sin oppgave å justere.

Nå kan man spørre seg om nytten av å kjenne Dugins begrep om narod for å forstå det som skjer i dag. Er det ikke forkastelig i det hele tatt lå ese Dugin – en  forfatter som ofte kalles «fascistisk»?

Ivan Iliin

Kompetanse eller arroganse?

Før i tiden ansatte USAs utenriksdepartement mange fremstående akademiske Russland-eksperter, folk som for eksempel George Kennan. Tanken var at det er lettere å bekjempe fienden hvis man kjenner ham. I dag er denne visdommen borte, og scenen domineres av krigslystne skrikhalser som skårer billige poenger på å klistre nedsettende karakteristikker som «fascist» og «putinist» på sine motstandere. Men kanskje var den akademiske toppkompetansen på Russland i det amerikanske utenriksdepartementet en grunn til at den kalde krigen aldri ble varm?

Det er populært å fremstille russere som onde og dumme

La oss overhøre mobben, la oss sette oss inn i den russiske tankegangen, la oss lese Aleksandr Dugin, Ivan Iljin, Lev Gumiljov og de andre tenkerne som på ulike vis preger dagens åndelig-politiske klima i Russland. Sjablongene må bort. Dugin er en rik tenker innenfor feltene antropologi, sosiologi, politisk filosofi og geopolitikk, og han har inngående kjennskap til tyske Martin Heideggers filosofi og store deler av den kontinentale filosofien fra de siste hundre årene. For eksempel er hans begrep om «folk» inspirert av Heideggers begrep om «tilstedeværelse» (Dasein).

Arroganse og nedlatende holdninger til ikke-vestlige kulturer er ifølge Dugin en vesentlig komponent i det vestlige tankesettet. Han kaller det rasisme. Nå om dagen er det populært å fremstille russere som onde og dumme. La oss motstå disse primitive instinktene, la oss heller finne ut av «fienden», det russiske mennesket, den russiske verden. Russlands invasjon av Ukraina er folkerettsstridig, brutal og forkastelig. Men også slike fenomener kan og bør forklares så sant vi vil unngå å snuble i våre egne forenklede fremstillinger av dem – og ikke minst hvis vi vi ønsker å bekjempe dem.



Følg redaktør Truls Lie på X(twitter) eller Telegram

Lars Holm-Hansen
Lars Holm-Hansen
Filosof og forlagsjef i forlaget Eksistenz.

Relaterte artikler