Bestill høstutgaven her

Kommersielle selskaper

Et økende kommersielt marked lar folk sende inn selvtester for en billig penge og få svar på alt fra sykdomsdisposisjoner til ørevokstype. 

Google har investert i det største private firmaet som driver med gentesting, amerikanske 23andMe. Firmaet har allerede sekvensert mer enn én million personer, både amerikanere og andre nasjonaliteter. «Det er jo ikke helt tilfeldig at Google har kjøpt seg opp i dette selskapet, vil jeg anta,» kommenterer direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet. Google selger allerede reklameplass som er skreddersydd etter folks søkehistorikk og historie på nett. Kan vi tenke oss at Google i fremtiden vil vise oss målrettet reklame for medisiner, basert på genene våre?

Utnytter folks helseangst. Det er stor skepsis i helsevesenet til denne typen selvtester, ifølge Cathrine Bjorvatn. Bjorvatn er forsker og genetisk veileder ved Haukeland . . .

Kjære leser. Opprett/åpne din frie leserkonto med din epost over for å lese videre.
(Har du abonnement, logg inn her.)

tori.aarseth@gmail.com
Aarseth er statsviter, og fast journalist i Ny Tid.

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisement -spot_img

Du vil kanskje også likeRelaterte
Anbefalte