Kommersielle selskaper

Et økende kommersielt marked lar folk sende inn selvtester for en billig penge og få svar på alt fra sykdomsdisposisjoner til ørevokstype. 

Tori Aarseth
Aarseth er statsviter, og fast journalist i Ny Tid.
Email: tori.aarseth@gmail.com
Publisert: 15.09.2016

Google har investert i det største private firmaet som driver med gentesting, amerikanske 23andMe. Firmaet har allerede sekvensert mer enn én million personer, både amerikanere og andre nasjonaliteter. «Det er jo ikke helt tilfeldig at Google har kjøpt seg opp i dette selskapet, vil jeg anta,» kommenterer direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet. Google selger allerede reklameplass som er skreddersydd etter folks søkehistorikk og historie på nett. Kan vi tenke oss at Google i fremtiden vil vise oss målrettet reklame for medisiner, basert på genene våre?

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer