Klar satire i ruten


Ruben Östlunds nye film er svært presis og direkte i sine samfunnskritiske spørsmål, men har ikke selv noen svar.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 2017-09-14
The Square
Regisør: Ruben Östlund
(Sverige)

På årets filmfestival i Cannes ble den svenske filmskaperen Ruben Östlund tildelt selveste Gullpalmen for sin nyeste film The Square. Med det ble det så offisielt som det kan få blitt at han ikke bare er en av Skandinavias, men også en av verdens, viktigste og mest interessante filmskapere.

Det betyr imidlertid ikke at The Square er hans hittil sterkeste film. Men den er så avgjort et fascinerende og langt på vei kompromissløst stykke filmkunst, som både oppleves som en videreføring av Östlunds filmografi som helhet, og av den estetiske kursendringen han gjorde med sin forrige film Turist.

Koder og konformitet. Östlund regisserte først skifilmer og deretter to dokumentarer, før han spillefilmdebuterte med den tablåbaserte og dokumentariske Gitarmongo i 2004. Denne tablåstilen rendyrket han i de påfølgende langfilmene De ufrivillige (2008) og Play (2011), samt i kortfilmene Scen nr: 6882 …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.


Close
Logg inn


Abonnement kr 195 kvartal