Bestill sommerutgaven her

Klar satire i ruten

The Square
Regissør: Ruben Östlund
(Sverige)

Ruben Östlunds nye film er svært presis og direkte i sine samfunnskritiske spørsmål, men har ikke selv noen svar.

På årets filmfestival i Cannes ble den svenske filmskaperen Ruben Östlund tildelt selveste Gullpalmen for sin nyeste film The Square. Med det ble det så offisielt som det kan få blitt at han ikke bare er en av Skandinavias, men også en av verdens, viktigste og mest interessante filmskapere.

Det betyr imidlertid ikke at The Square er hans hittil sterkeste film. Men den er så avgjort et fascinerende og langt på vei kompromissløst stykke filmkunst, som både oppleves som en videreføring av Östlunds filmografi som helhet, og av den estetiske kursendringen han gjorde med sin forrige film Turist.

Koder og konformitet. Östlund regisserte først skifilmer og deretter to dokumentarer, før han spillefilmdebuterte med den tablåbaserte og dokumentariske Gitarmongo i 2004. Denne tablåstilen rendyrket han i de påfølgende langfilmene De ufrivillige (2008) og Play (2011), samt i kortfilmene Scen nr: 6882 ur mitt liv (2005) og Händelse vid bank (2009). Og ikke minst etablerte han her sitt kanskje fremste særpreg som filmskaper, i form av en skarpt observert og klamt humoristisk utforskning av sosiale koder og dertil hørende konformitetspress.

Gjennom de nevnte filmene fremstod Östlund som en slags arvtaker til landsmannen Roy Andersson, både med sitt statiske og kontrollerte formspråk og sin til dels vittige . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

- annonse -
Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Du vil kanskje også likeRelatert
Anbefalte