Kjønn uten skjønn


Et skrekkeksempel på hvor ille det kan gå når man bruker en moteriktig akademisk teori som kart, og prøver å tilpasse terrenget etter denne.

Email: redaksjon@nytid.no
Publisert: 2005-09-12

Mannsforskning er på ingen måte noe angrep på kvinneforskningen, den er snarere et klapp på skulderen. Felles for begge typer kjønnsforskere er at de leter etter kjønn høyt og lavt. På samme måte som man lette etter «rase» på 1930-tallet. Det vil alltid være problemer forbundet med å gjøre en (av mange) kvaliteter til selve kulturnøkkelen. Man leter og man leter og man finner og man finner.

I Mannedyret kommenterer Knut Kolnar et knippe filmer, hovedsakelig Siste tango i Paris, Falling Down, Fight Club, American Psycho, Nattsvermeren, Alt om min far og Romance. De fleste av disse filmene viser ekstreme menn i aktivitet, og Kolnar mener at de kan si noe om hva det vil si å være mann i dag. Hvilket kulturelt press som gjør menn til menn, og hva som eventuelt skjer hvis disse mennene ikke passer inn i det som forventes av dem.

«Kreativ» vold

Hovedpoenget til Kolnar er at hvis menn ikke klarer å kanalisere sitt begjær på fruktbare måter, tyr de til «kreativ» vold for å gjenopprette eller styrke sitt mannlige jeg. Problemet med denne forklaringen, er at Kolnar allerede har postulert at problemene skyldes trøbbel med mannsidentiteten. Hovedpersonen i Falling Down (spilt av Michael Douglas) tilhører åpenbart en ganske stereotyp mannstype. Det betyr likevel ikke at det først og fremst er problemer knyttet til det å være mann, vi er vitne til. Enda tydeligere blir dette med American Psycho: Kritikken av materialisme og hedonisme som både roman og film formidler, har svært lite med problematiske mannsidealer å gjøre. Det er kulturen og mentaliteten som er problemet.

Fra filmen Nattsvermeren trekker Kolnar frem den gale seriemorderen Buffalo Bill, og mener at dennes prosjekt med å lage en drakt av kvinnehud, og hans feminine poseringer foran speilet og så videre, sier noe om det ukomfortable ved å være stengt inne i mannskjønnet. Han får ikke spille ut hele sitt register som menneske…

Å gjøre den splitter pine gale seriemorderen Buffalo Bill til indikator på hva som feiler eller begrenser menn i dag, er komplett latterlig. Men slik kan det gå når man vet svarene på forhånd: Uansett hvilke filmer eller kulturelle uttrykk Kolnar tar for seg, finner han tegn på at «kjønn er i bevegelse», at «kjønnskompetansen endres» og at det er «uro i kjønnet». Dette får han for …

Abonnement kr 195/kvartal

Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?