Kinas futuristiske megabyer

Si «kinesisk storby», og de fleste tenker på Shanghais romskipliknende skyline (bildet over). Og visst har Shanghai størst befolkning av alle kinesiske byer og er dynamoen i en klynge av 18 storbyer i Chang-deltaets nedre løp – hjem til nesten 100 millioner mennesker. Men de fleste nordmenn har knapt hørt om steder som Tianjin, Chengdu […]

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Si «kinesisk storby», og de fleste tenker på Shanghais romskipliknende skyline (bildet over). Og visst har Shanghai størst befolkning av alle kinesiske byer og er dynamoen i en klynge av 18 storbyer i Chang-deltaets nedre løp – hjem til nesten 100 millioner mennesker. Men de fleste nordmenn har knapt hørt om steder som Tianjin, Chengdu og Shenzhen. Til tross for at de alle sammen nå har mer enn ti millioner innbyggere, det som nå er kriteriet for å kunne kalles megaby. I 1980 var Shenzhen i det sørlige Kina en fiskerby med 310.000 innbyggere.

Nå bor det ti millioner mennesker i byen, i et futuristisk landskap av skyskrapere, motorveier, 19.700 fabrikker og en golfbane i

verdensklasse. Siden 1978 har urbaniseringsgraden i Kina steget fra 17 prosent i 1978 til 42 prosent i år 2005.

Folkevandringen fra landsbygda går raskt. Men den er ikke kaotisk. Shanghai og

andre kinesiske megabyer har ingen enorme slumområder, slik de har i India. Hukou-systemet, et system for manntallsskriving som tidligere ekskluderte bøndene fra byene, har blitt myket opp betydelig, men er fortsatt en effektiv sperre ved å diskriminere de som ikke bor i byene. Kommunistpartiet har også større mulighet enn for eksempel brasilianske politikere til å rive slum – i Brasil er de avhengige av de fattiges stemmer.

Ifølge den nye femårsplanen kommer bøndene til å oppmuntres til å flytte inn til mindre byer. Megabyene skal endre sin økonomiske struktur bort fra arbeids-

intensiv lavkostindustri, slik at landsby-

befolkningen ikke skal søke seg dit.

---
DEL

Legg igjen et svar