Keiserens grønne klær

Die grüne Lüge. Weltrettung als profitables Geschäftsmodell
Forfatter: Kathrin Hartmann
Forlag: Blessing, Tyskland

Begrepet «grønnvasking» ble en del av språket vårt etter at økotenkning ble trendy, og stater og konserner skjønte at de kunne vaske skitne affærer med vakre løfter.

Om alle mennesker på planeten skulle leve og konsumere på samme måte som i rike land, ville vi trenge tre planeter. Dette er forskerne enige om. Mellom 1980 og 2010 har forbruket av plantemineraler og fossile råstoffer fordoblet seg, fra 40 til 80 milliarder tonn. Skog meies ned, biodiversitet skrumper, landjord eroderer, drivhusgasser øker, og sulten vokser. Hvordan kan det skje, om stadig flere varer er «økologiske»? I boken Die Grüne Lüge gir forfatteren Kathrin Hartmann oss bevis og analyse av tesen: «Grønnvasking» holder stand mot alle forsøk på oppklaring. Jo mer kunnskapsrik målgruppen er, jo skadeligere produktet er, jo mer absurde løftene er, jo større løgnen med andre ord er, desto villigere blir den mottatt. Slik blir rovdrift av ressurser forkledd med «bærekraftig» kappe. Hvordan er denne typen svindel mulig? Eksemplene er mange. Ta Nespresso-kapselen: Vi trenger ikke engang George Clooneys kaffebrune øyne for å godta at den snertne maskinen, som på null tid spruter ut rykende varm kaffe, er en nødvendighet i hverdagen. At én kilo kapselkaffe koster rundt 800 kroner, tar vi med på kjøpet. Fra 2006 til i dag har mengden solgte kaffekapsler, i 400 butikker rundt om på kloden, økt fra 3 til 10 milliarder og har blitt en verdenssuksess for den beryktede produsenten Nestlé. De tomme aluminiumskapslene utgjør hvert år minst et 8000 tonn tungt søppelberg. Nå er det ingen hemmelighet at utvinning av aluminium er miljøsvineri, og legger gigantiske regnskogområder brakk. Det trengs tilsvarende mengder strøm i produksjonsprosess …

Kjære leser. Du kan lese én fri artikkel per dag. Kom evt. tilbake i morgen. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene) for 69 kr. Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

- annonse -
- annonse -
Ranveig Eckhoff
Eckhoff er fast anmelder for Ny Tid.

Du vil kanskje også likeRELATERT
Anbefalte