Hennes og Mauritz plakatreklame

Kampen mot skjønnhetstyranniet


Mer enn åtte år med beinhard aktivisme ble belønnet 6. juni. Stortinget vedtok denne dagen å merke all retusjert reklame, men vedtaket må på ingen måter bli en hvilepute – det er mye arbeid som gjenstår.

Handeland er generalsekretær i Rød Ungdom.
Email: tobiasiheggedal@gmail.com
Publisert: 2018-08-01

Med Stortingsvedtaket som fastslår at all retusjert reklame heretter skal merkes,  er vi kommet ett steg nærmere målet med å bekjempe det økende kroppspresset blant barn og unge. Kampen mot det helseskadelige skjønnhetstyranniet er derimot ikke over. I 2010 ble nettverket Ungdom Mot Retusjert Reklame startet. Nettverket skulle jobbe for en merking av retusjert reklame og opplyse om skjønnhets- og kroppspresset blant unge. Rød Ungdom var med på å starte opp dette nettverket og har bidratt med aktivister og materiell i arbeidet helt fra begynnelsen av. Frem til nå har flere barne- og ungdomsorganisasjoner deltatt på ulike måter, blant annet ved informasjonsspredning og leserinnlegg. Det som er styrken til nettverket er viljen til å ta saken i egne hender. Vi merket kjapt, da vi skulle jobbe for merking av retusjert reklame, at det manglet politisk vilje til å få gjennomført tiltaket – derfor ble det startet utallige …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.


Close
Logg inn


Abonnement kr 195 kvartal