Bestill sommerutgaven her

Kampen mot skjønnhetstyranniet

Mer enn åtte år med beinhard aktivisme ble belønnet 6. juni. Stortinget vedtok denne dagen å merke all retusjert reklame, men vedtaket må på ingen måter bli en hvilepute – det er mye arbeid som gjenstår.

Med Stortingsvedtaket som fastslår at all retusjert reklame heretter skal merkes,  er vi kommet ett steg nærmere målet med å bekjempe det økende kroppspresset blant barn og unge. Kampen mot det helseskadelige skjønnhetstyranniet er derimot ikke over. I 2010 ble nettverket Ungdom Mot Retusjert Reklame startet. Nettverket skulle jobbe for en merking av retusjert reklame og opplyse om skjønnhets- og kroppspresset blant unge. Rød Ungdom var med på å starte opp dette nettverket og har bidratt med aktivister og materiell i arbeidet helt fra begynnelsen av. Frem til nå har flere barne- og ungdomsorganisasjoner deltatt på ulike måter, blant annet ved informasjonsspredning og leserinnlegg. Det som er styrken til nettverket er viljen til å ta saken i egne hender.
. . .

Kjære leser. Du har i dag lest noen frie artikler. Kom evt. tilbake om en ukes tid for å lese mer. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene). Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

- annonse -
tobiasiheggedal@gmail.com
Handeland er generalsekretær i Rød Ungdom.

Du vil kanskje også likeRelatert
Anbefalte