MODEL WEARING DIGBY MORTON SUIT, LONDON, ENGLAND 1941 AV LEE MILLER (3884-5) © LEE MILLER ARCHIVES ENGLAND 2018. ALL RIGHTS RESERVED. WWW.LEEMILLER.CO.UK

Kamerakvinner i skuddlinjen


FOTOGRAFI: Et variert utvalg dyktige krigsfotografer løftes fram fra glemselen i to nye utstillinger på Preus museum: Krigstid (1935–1950) og Lee Miller.

Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Email: ellen@landefilm.com
Publisert: 2019-04-01

Krigstid 1935-1950 og Lee Miller: War and fashion
Preus museum 7.4–8.9.19


Alle de ni fotografene som er representert i Preus museums nye utstilling, er kvinner som har dokumentert krigens konsekvenser kun bevæpnet med kamera. Bildene er røffe og slående, men også lune, dokumenterende – noen overraskende krigsforherligende. Paletten og tematikken er bred. Fotografene jobbet på oppdrag for pressen og militæret, likevel er store deler av deres dyktige fotojournalistikk og unike propagandabilder glemt.

Digitaliseringsprosessen har reaktualisert problematikken med bilder som er merket med «fotograf ukjent», eller det at hele livsverk støver ned i arkivene. Forskningsarbeidet som pågår, avdekker stadig historiens skjødesløshet med hensyn til hvem eller hva som har blitt kreditert. Utstillingens liste over samarbeidspartnere – Norsk Teknisk Museum, Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek, Oslo Museum og Tone Svinningen – viser hvor ressurskrevende og nødvendig dette arbeidet er. Preus museum forteller at det finnes mange andre kvinnelige fotografer å velge blant, men dessverre skorter det på ressurser for å få stadfestet deres opphavsrett. Når det gjelder kreditering, virker fotografiet som et stebarn sammenliknet med litteraturen. Nå hører det med til historien at fotografyrket var akseptert for kvinner fra 1800-tallet av, og at mange i jobb for billedbyråer som NTB forble ukreditert.

Sissel Lie, Tre kvinner med gassmasker, 1942. Tilhører Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Sterke skjebner

I møte med fotografiene som er hentet fram, blir jeg fengslet ikke bare av bildenes ulike kvaliteter, men også av de sterke skjebnene som presenteres. Som første skandinaviske krigskorrespondent rapporterte norske abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Abonnement halvår kr 450

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)