Jesus i Disney World

Hva skjer når man bytter ut Mikke Mus med Jesus og vennene hans?

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).
[essay] Velkommen til Holy Land Experience, en kristenfundamentalistisk fornøyelsespark laget for å varsle oss om at enden er nær. Noen få minutters kjøretur fra Disney World i Florida spiller ikke lenger Mikke Mus hovedrollen. Mellom mengden av shortskledde amerikanske turister og enkelte japanere kommer Jesus bærende på et digert kors. Tilsynelatende blodig, forslått og mishandlet, makter han ikke lenger byrden og faller sammen. Romerske soldater som passer på, kommanderer en annen mann til å bære korset. Sammen går de videre gjennom massen av fotograferende turister og opp på et pent kunstig fjell formet av betong. Så korsfestes Jesus.

Scenen med Jesu korsfestelse er slett ikke enestående. Denne gjentar seg hver dag i halv fem-tiden i fornøyelsesparken Holy Land Experience. På dette tidspunktet har de betalende gjestene allerede fått anledning til å se en rekke gjenskapninger av bibelske hendelser. De har bevitnet hvordan Moses som spedbarn blir satt ut i en sivkurv på Nilen, de har gått gjennom ørkenen på vei til Det lovede land, de har vært med i bryllupet i Kana, de har sett Jesus helbrede forskjellige syke mennesker og de har sett Jesus anklaget av fariseere og skriftlærde jøder og dømt av Pontius Pilatus.

Bedre enn i Bibelen!

De som kan sin Bibel, vil ikke bare kunne nikke gjenkjennende, men til tider bli gledelig overrasket. Mens jeg står nedenfor Golgata og venter på Jesus, snakker en dame i mobil rett bak meg: «Bless you. Nå står jeg ved Jesu grav,» kvitrer hun. «It’s wonderful! Det er nok enda penere enn det var i virkeligheten.» Og det har hun antagelig rett i, for stedene som romerne brukte til korsfestelse var sjelden gjenstand for omfattende landskapsarkitektur og nitidig gartnerarbeid.

Kanskje for å sikre at ikke at publikummet skal finne noen av de bibelske hendelser langtekkelige, piffes de opp med sang og dans. Dyktige skuespillere i pseudobibelske antrekk bryter stadig ut i musikalsang og presenterer forskjellige dansenumre som nok ville fremstå som nokså fremmede for den alminnelige jøde eller romer i 100-tallets Palestina.

Har man allerede vært i Holy Land Experience, er det ingen grunn til ikke å komme tilbake. Attraksjonene veksler etter kalenderen og blir, akkurat som i andre fornøyelsesparker, stadig forbedret. For 2007-sesongen er for eksempel korsfestelsen blitt utbedret med en flunkende ny original sang, «Behold the Lamb of God».

Et gjennomført konsept.

Amerikanske fornøyelsesparker begrenser seg aldri bare til forskjellige attraksjoner. Temaparker, eller theme parks som det heter på engelsk, presenterer vanligvis et gjennomført konsept. For en kort stund, innenfor et avgrenset område, lever man i en parallell virkelighet. I Disney World kan man for eksempel gå rundt med Mikke Mus-ører, kjøpe Disney-memorabilia av alle slag, få en klem av Donald Duck og spise Minni Mus’ pannekaker.

Holy Land Experience tilbyr en tilsvarende fullstendig opplevelse. Om man ønsker det, kan man gå rundt romerske hjelmer i plast og «Det hellige land»-hodeplagg. De sistnevnte er av en slik utforming at man ikke bør bevege seg langt utenfor fornøyelsesparken, hvis man ikke ønsker å utsette seg for antiarabiske reaksjoner.

Jesu interaksjon med publikum begrenser seg til vennlig hilsing (på meg blant annet) når han går frem og tilbake til de forskjellige forestillingene, samt til noe regissert kontakt med turistene som del av performancen. Men ønsker man det, kan man gjerne la seg avbilde sammen med Marta, de tre Mariaene eller andre mer perifere bibelske figurer. Også romerske soldater stiller opp på bilder sammen med turistene.

Blir man sulten kan man kjøpe seg Apostelen Paulus’ tallerken og Martas porsjon «i en autentisk middelhavsatmosfære» på stedets Oase Palme-kafé. Gavebutikkene er også full av fristende tilbud. Moses, Jesus og Jomfru Maria finnes både som plastfigurer og stoffdukker. En rekke forskjellige bibelinspirerte spill for hele familien tilbys. Man kan dessuten kjøpe «tilgitt-nagler», i fine innpakninger illustrert med Jesus på korset, som en påminnelse om hvorfor Jesus ble korsfestet.

Meningen bak.

At det ligger en dypere mening bak den kristne fornøyelsesparken, er klart for de fleste. I hvilken grad det ikke bare er meningen å gjøre de besøkende mer kristne på et generelt plan, men på en spesiell måte, er ikke like åpenbart.

Holy Land Experience drives av organisasjonen Zion’s Hope som har sitt eksplisitte mål om å forberede alle kristne til dommedag og å omvende jødene til kristendommen. Marvin Rosenthal, grunnleggeren og lederen av fornøyelsesparken, er selv en såkalt messiansk eller omvendt jøde. Pengene for å kjøpe området i Orlando fikk Rosenthal av den nylig avdøde milliardæren Robert Van Kampen som, etter å ha tjent seg søkkrik på forsikring, brukte mesteparten av sin tid til å skrive om hvordan vi må forberede oss på de siste tider.

For å sikre at de besøkende får et hint om hvordan vi burde tenke, får alle et gratis valg mellom tre forskjellige bøker av Rosenthal og Van Kampen som alle forklarer hvordan vi må forberede oss på de siste dager når vi må velge mellom Antikrist og Jesus. Den lokale bokhandelen tilbyr også en rekke andre bøker i samme sjanger. Om man ikke orker side opp og ned med teologiske formaninger, kan man hygge seg med Van Kampens roman om endetiden, der det utbroderes hvordan alle ukristelige vil straffes i evig tid. Samme bok formaner for øvrig gode kristne i sin forberedelse til endetiden om å skaffe seg rikelig med kriserasjoner og, viktigst av alt, pickup-trucks med dieselmotor.

Alle fornøyelsesparkens presentasjoner av gammeltestamentlige scenarier peker også i en klar kristen og messiansk retning. Når vi har fått demonstrert hva Mosebøkene sier om Paktens ark (den fra den første Indiana Jones-filmen) og offerkulten, hører vi stemmen til Moses som slår fast at all denne ofringen bare er å forstå som en prøve på det endelige offer, når Gud vil ofre sin sønn for evig tid i korsfestelsen. Dette representerer i seg selv en sterk fortolkning, for Bibelens Moses aner ingenting om verken Jesus eller Messias.

Lykkelig slutt.

Det er snart stengetid. Jesus har dødd på korset, blitt tatt ned og lagt i graven. De innleide skuespillerne står rundt gravkammeret og synger triste sanger. For den som ikke husker Bibelen så godt, synes ikke dette som en noe særlig oppløftende opplevelse.

Hva som så skjer på noen få minutter, er en sammentrekning av evangelienes tre dager. En av kvinnene i hollywoodbibelske gevanter går til graven, bare for å oppdage at den er tom. Jesus er ikke lenger i der. Han er gjenoppstått. Og sannelig dukker han ikke opp igjen like der han ble korsfestet, i nye fine kritthvite plagg og et like blendende smil. Mer sang og glede. Happy ending.

Nå som Jesus er gjenoppstått fra de døde, kan de besøkende forlate fornøyelsesparken ved godt mot. Parken stenger om noen minutter. Noen av turistene kjøper en siste is av melk og honning på vei ut. Andre småsnakker med forskjellige bibelske figurene, andre igjen lar seg fotografere med de romerske soldatene som like før korsfestet Jesus. Og i morgen korsfestes, dør og gjenoppstår Jesus igjen. Sånn i halv fem-tiden. Like ved Disney World.

---
DEL

Legg igjen et svar