Jazz fra Tønsberg

De første jazzimpulsene kom til Tønsberg under okkupasjonen, da sommerstedene engasjerte jazzband, og jazzband inkluderte Tønsberg i turnérutene. Den lokale jazzpioneren het Per Asplin, spilte piano og var 16 år da han startet swingband i 1944. Fire år senere dro bandet på turné rundt sørlandskysten til Bergen. Så flyttet Asplin til Oslo og ble populær. […]

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

De første jazzimpulsene kom til Tønsberg under okkupasjonen, da sommerstedene engasjerte jazzband, og jazzband inkluderte Tønsberg i turnérutene. Den lokale jazzpioneren het Per Asplin, spilte piano og var 16 år da han startet swingband i 1944. Fire år senere dro bandet på turné rundt sørlandskysten til Bergen. Så flyttet Asplin til Oslo og ble populær.

Tønsberg hadde en ytterst beskjeden stamme av jazzmusikere. Det fantes jazzklubb i byen 1954-56 og 1958-63, men de som spilte der, kom oftest fra Oslo. Ett spesielt talent dukket opp i 1955, den 13 år gamle trompetisten Ditlef Eckhoff. 16 år gammel vant han jazzamatørens NM, og har fra da vært en av landets fremste jazzmusikere. Han flyttet til Oslo i 1960, men holdt kontakten med hjembyen, bodde der i korte perioder av 60-tallet; i en av dem var han med på å starte klubben Jazz & Poetry, som 1967-73 var en legendarisk smeltedigel for lokale skuespillere, moderne poeter og jazzmusikere, mest fra hovedstaden.

Poesiklubben gikk over i Tønsberg Jazzklubb 1974-78, igjen reorganisert som Urijazz i 1979. På den tida hadde pianisten Ola Calmeyer bodd en periode i byen, saksofonisten og trommeslageren Bernt Brinck Johnsen hadde etablert seg, og gitaristen Lars Martin Myhre startet sitt første band (1977). Men da Calmeyer og Brinck Johnsen trakk inn til Oslo, ble unge Lars Martin sittende igjen med ansvaret for byens organiserte jazzliv, noe han oppfattet som en uriaspost – derav kom klubbnavnet Urijazz.

25 år

Klubben feiret 25-årsjubileum i fjor og har gitt ut en dobbelt-CD, Urijazz 25 år (Roman Records 0504), med opptak fra byens klubbmiljø. Det er ikke oppgitt innspillingsdatoer eller komplette besetninger, men jeg antar den ene CD-en inneholder opptak fra 1990-tallet, den andre fra 2000-tallet.

CD2 domineres av hustrioen, Magne Arnesen; piano, Ståle Amundsen; bass, og vekselvis Dag Arild Espeseth og Ulf Lauridsen på trommer. Arnesen marker seg her som en glitrende pianist – en inspirerende tilvekst blant de yngre musikerne i Tønsberg. Etter trioen er Bernt Brinck Johnsen albumets mest lanserte musiker, på åtte spor, som trommeslager i Ola Calmeyers trio, altsaksofonist med strykekvartett, tenorsaksofonist med hustrioen og barytonsax i større besetninger. Saksofonisten Steinar Brenna er med på fem spor, som solist med hustrioen og i gruppene Tvers i mellom og Back in Town. Jeanette Kristiansen er en fascinerende og uredd sanger på fire spor med hustrioen og Tønsberg Storband.

I en sånn jubileumsantologi vil jeg nok savne et par vesentlige grupper. Jeg tenker på Lars Martin Myhres trio, som eksisterte 1978-85, og var det helt sentrale bandet i miljøet, med Olaf Kamfjord på bass og vekslende trommeslagere. Trombonisten Dag Einar Eilertsen var en drivkraft på begynnelsen av 1990-tallet med La Descarga, Vestfold Jazzensemble, Kjernefamilien og egen kvartett; bare ett spor med en senere kvartettutgave er med.

Roman

Brinck Johnsen, med tilnavnet Roman, er vel byens mest profilerte jazzmusiker. Han ble født i 1946, begynte som trommeslager på 1960-tallet, spilte etter hvert altsax, baryton og tenor. I ti år (1976-86) holdt han mest til i Oslo, var ansvarlig for klubben Jazz Alive (1980-86) og ledet egne halvstore band (LP med Winds Hot & Cool i 1984). Tilbake i Tønsberg startet han sitt eget idealistiske plateselskap, Roman Records, tok i 1993 med seg to unge musikere fra Tjøme og en fra Våle og spilte inn CD-en Black Orpheus (RR 9301).

To år senere gjorde han forskjellige opptak med musikere fra Oslo til Sandefjord og presenterte dem på CD-en Lover Man (RR 9602). Hans ferskeste plate i eget navn er fra 2002, der han har innlemmet trompeteren Petter Kateraas og hustrioen til Urijazz i en kvintett, tatt med fem melodier der han er solist med Tønsberg Storband, og lansert det på CD-en Waypoints (RR 0203). Roman Records har også gitt ut CD-en In the Still of the Night (2003-04) med Knut Hansens orkester, en fortsettelse av nimannsgruppa til Sandefjords mest kjente jazzbandleder (1925-85). Og CD nr. 5 fra Roman er altså jubileumsplata til Urijazz.

Ola Calmeyer er nevnt flere ganger i denne omtalen. Han vokste opp i Horten, spilte i USA 1953-63, bodde vekselvis i Oslo, Vestfold og Drammen og spilte mye med Ditlef Eckhoff og Brinck Johnsen. I denne anledning er det derfor verdt å nevne at hans LP fra 1990, Jazzpoem (Jazzland JL1) nå er gjenutgitt på CD som Vol. 1 i serien «Ola Calmeyer prosjekt». Herlig musikk av noen av landets fineste musikere (blant annet Eckhoff og Bjørn Johansen) og resitasjon av Joachim Calmeyer – i ånden fra Tønsbergs Jazz & Poetry.

---
DEL

Legg igjen et svar