Jakten på vår genetiske fortid 

I Genesis 2.0 følger vi sibirske jegere på jakt etter dyrekadavre begravd i den sibirske permafrosten. Hvis bare én levende celle kan bli hentet herfra, kan den kunstige rekonstruksjonen av mammuten bli en virkelighet.   

Dieter Wieczorek
Wieczorek er kritiker bosatt i Paris.

Genesis 2.0

Christian FreiMaxim Arbugaev

Sveits

«Guds ord er fortsatt ikke perfekt, men hvis vi jobber sammen, kan vi gjøre Gud perfekt.» 

Dette er bare én av mange provoserende uttalelser fra en av lederne av Earth BioGenome Project, det største pågående prosjektet for å dekode DNA-strukturene til alle levende ting.

Det kinesiske BioGenome-laboratoriet er involvert i en av de mest komplekse og banebrytende utfordringene innen vitenskapelig forskning i vår tid: den fullstendige digitale kopieringen av livet selv. 3000 dekodede genomstrukturer per år er målet, et mål som vil bli realisert i nær fremtid. Markedsprisen for et dekodet genom ligger i dag på 1000 euro. Rundt 2 millioner individuelle eksemplarer har allerede blitt testet og arkivert. 

Christian Freis Genesis 2.0 – som også har mottatt Sundance Special Jury Award for internasjonal dokumentarfilm – begynner relativt forsiktig med naturlandskaper som bakteppe. Men den sosiale kritikken filmen byr på, bør ikke undervurderes.  

Farefull reise gjennom sibirske farvann

Kameraet følger en gruppe jegere på jakt etter mammut-støttenner i det høye, fjerne Nord-Sibir. Hver dag risikerer de livet under en farefull båtferd over det iskalde havet på vei til Nysibirøyene. Her avgir den smeltende permafrosten et høyt antall av disse storartede førhistoriske dyrene. Samtlige av mennene er merket av isolasjonen og ensomheten, et resultat av å måtte tilbringe måneder av gangen i dette fiendtlige området. De risikerer livet for noen hundre dollar. Den store profitten ender i lommene til mellommenn, som også presser filmteamet til å stanse filmingen idet støttennene overleveres dem. 

De genetiske sekvensene som skaper Downs syndrom er allerede identifisert, og kan isoleres og fjernes på det prenatale stadiet.

Maxim Arbugaev – Christian Freis samarbeidspartner og medregissør av Genesis 2.0 – tilbrakte en hel sesong med jegerne for å dokumentere deres dagligliv. Jegernes uavlatelige graving i den frosne jorden vekker assosiasjoner til avhengighet. Ett enkelt velbevart mammuthorn kan dekke deres beskjedne utgifter i flere år. Men jakten synes forbannet. En fortellerstemme beretter om myter, legender, underlige skremselshistorier og gamle sanger om skjebnen de som våger å røre de hellige dyrenes kadavre vil lide. 

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.