Jakten på de tapte arkiver


Nyoppdagede opptak gjør det mulig for dokumentarfilmskapere å by på alternative historiske perspektiver.

Email: thomaslogoreci@gmail.com
Publisert: 2018-05-02

Vi har fått så lett for å glemme sjokkerende bilder, men celluloid-rullene som ble frigitt i mars i år av Lawrence Livermore National Laboratory i California, gir en sørgelig aktuell trøkk i magen. Rundt 6500 hemmelige filmer som var begynt å gå i oppløsning, med opptak av atomvåpentester fra tiden mellom 1945 og 1962, ble oppdaget og restaurert av en gruppe eksperter. 64 av disse tidligere usette opptakene av sjokkbølger og ildkuler ble lagt ut på YouTube den samme måneden som Nord-Korea erklærte sin intensjon om å bruke sitt «høyt skattede rettferdighetssverd», det vil si sine atomvåpen, mot USA.

Særlig ett klipp i svart-hvitt, et hypnotisk nært bilde av en kjernefysisk test i Nevada fra 1957 kalt «Diablo», går langt utenpå de vanlige kornete arkivopptakene av atomsopper tatt fra fjerntliggende utsiktspunkt i ørkenen. Ut av mørket kommer en splintrende eksplosjon med intrikate, marerittaktige detaljer som synes å forvandles til det skremmende bildet av et enormt insekt. Det er lett å forstå hvorfor den amerikanske regjeringen valgte å holde disse filmene under lås og lukke i flere tiår. Man kan se for seg talløse filmskapere som bruker disse glimtene inn i apokalypsen til å formulere en overbevisende bønn om tilintetgjørelse av alle kjernefysiske våpen.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”1,2,4,7,9,10,11,12,13″ ihc_mb_template=”1″ ]

Fra begynnelsen av bruker Pettengill og Velez dette berget av materiale til å dra paralleller til Trumps pågående forestilling.

Avgjørende øyeblikk. Nettopp den samme uken som kameraer fanget inn det skrekkinngytende synet av «Diablo» tusenvis av kilometer unna, møttes John Lennon og Paul McCartney i et hageselskap i Liverpool. Morgenen etter Nevada-eksplosjonen, 15. juli 1957, gjennomførte John Glenn den første supersoniske transkontinentale flyturen fra California til New York på like under tre og en halv time. Om et halvt århundre, når dokumentarister setter seg fore å berette om året 1957, vil disse livaktige svart-hvitt-bildene kanskje representere avgjørende øyeblikk. Man kan undre seg over hvilke vel voktede skatter som fortsatt venter på å bli oppdaget i sikkerhetsklassifiserte hvelv over hele verden.

I likhet med vitenskapsfolkene fra Livermore fikk også regissørene Sierra Pettengill og Pacho Velez adgang til talløse timer med potensielt arkivgull. Den CNN-produserte dokumentaren deres The …

Abonnement halvår kr 450

Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)