Ja til mangfold og sexpositivitet!

Skeiv Ungdom etterlyser en lærerutdanning som gir kompetanse og trygghet til de som skal gi seksualundervisning. 
Ask Aleksi Berglund
Berglund er politisk nestleder i Skeiv Ungdom.
Email: ask@skeivungdom.no
Publisert: 01.10.2018

Dagens seksualunderundervisning er for dårlig, det er det stor enighet blant store deler av befolkningen, og særlig ungdom. Dette er en samtale som har pågått i flere år – uten at man har sett reell endring. Nå er det flere år siden jeg gikk på skolen, men i møte med dagens skoleungdom ser vi lite bedring.

La oss snakke litt om noen av tingene som mangler:

1. Samtykke: Vi trenger en seksualundervisning som har et gjennomgående fokus på samtykke, reelt og aktivt samtykke, der alle parter kommer med et aktivt og entusiastisk JA. Dagens seksualundervisning har fokus på samtykke, men ofte bare i form av at «nei betyr nei», men man trenger også å se på andre måter hvor både et aktivt ja og et nei kan uttrykkes. Sex er bare sex, om alle aktivt samtykker.

2. Mangfold: Sex er så mye mer enn «penis i vagina», og folk har ulike definisjoner om hva som er sex. Seksuelt mangfold, både når det gjelder seksuell orientering og seksuell praksis, er også lite belyst. Sex kan blant annet være, men må ikke være: penetrering, oralsex, BDSM, fingring, handjobs, runking. Sex er det du tenker er sex, ikke hvordan samfunnet, læreren din, partneren din, eller noen andre definerer sex.

Sex er det du tenker er sex, ikke det andre definerer som sex.

3. Nytelse: Hvorfor er det nesten aldri snakk om seksuell nytelse? Seksualundervisningen er ofte utrolig klinisk, med fokus på sykdommer, graviditet og anatomi. Alt dette er viktig, men kan også skape et anstrengt forhold til både sex og kropp, når vi også vet at sex kan være utrolig fint og givende for mange av oss. Et positivt syn på sex er avgjørende for en god undervisning.

Ny læreplan

Vi trenger en balansert seksualundervisning som snakker om både de positive og negative sidene ved sex, så folk kan ta informerte valg om hvordan de kan ta vare på seg selv og eventuelle partnere. For å få til dette trenger vi også lærere som kan trives som formidlere også når det kommer til seksualundervisningen. Ingen får en god seksualundervisning av en lærer som er tydelig beklemt eller har manglende kompetanse.

Ja til bedre læreplaner, men ikke minst ja til en lærerutdanning og videreutdanning som forbereder kommende og eksisterende lærere på også denne delen av jobben!

Gratis prøve
Kommentarer