Abonnement 790/år eller 190/kvartal

ITALIA: et merkelig og surrealistisk tilfelle av subtil overgivelse

João Vilela Geraldo
João Vilela Geraldo
Geraldo er en portugisisk kulturarbeider og kurator.
FOTO / Er Italia Europas mest ekstraordinære og ordinære land? Maria Vittora Trovato tar bilder av dets skyggesider.

I flere tiår, noen vil kanskje si århundrer, ser Italia ut til å ha klart seg utmerket uten mye PR. Etter den franske modellen «ils viendront» – de vil komme – har landet promotert seg selv uten de store anstrengelsene. De har dermed spart millioner av lire (deretter euro) på kostbare markedsføringskampanjer.

Stolte Italia ser ut til å ha alt: historie med stor H, kultur med stor K, vakre landskaper i rikt monn, monumenter som tar pusten fra deg, og mat og kaffe som høster skryt og ros. Hvis bilder sier mer enn tusen ord, har Italia virkelig vunnet.

Amazonas Paraíso De Los Libros, Lima, Peru. «Every Book Is About Something Which Is (Just) Waiting To Happen.»
Foto Av Maria Vittoria Trovato

Men i likhet med at god melk etter en stund får en sur smak, eller slik «den gamle damen» fra Goethe og Stendhals reiseskildringer får knirkende ledd og begynner å vise sine rynker, ble Italias stolthet etter hvert et problem. Det som en gang var et symbol for glede og makt, begynte etter hvert å vise tegn til forfall og avhengighet – og ikke minst tvil.

Mektige Italia, landet som klarte å gjøre en løstsittende Armani-jakke til århundrets antrekk og spagetti til et varemerke, ser i vår tid ut til å ha kjørt seg inn i flere blindveier og truffet et og annet stoppskilt.

Den italienske fotografen Maria Vittoria Trovato oppfattet dette tidlig – lenge før trendsettere og påvirkere hadde forlatt Instagram-vakre Portofino.

Ensomme skikkelser

Trovato vokste opp i Gela, i det industrielle puslespillet på Sicilia. Hun begynte å dokumentere hverdagslivet i et land hun oppfattet som en «ulykke» – men som internasjonalt ble vurdert som en pussig hendelse av berømmelse, suksess og evig solskinn.

Trovatos arbeider er blottet for sminke og rekvisitter.

På sjenert vis, diskré, på jakt etter de bortgjemte små torgene og de golde landskapene, fotograferte hun ensomme skikkelser som sto på utsiden av overfylte kafeer. Eller sitronplukkerne som aldri har smakt gelatoen – iskremen – som frukten blir forvandlet til i New York eller Tokyo.

Un lavoratore della Salerno-Reggio Calabria in pausa al Centro del Visitatore di Campotenese (CS)

Trovato har aldri vendt kameralinsen mot de åpenbare sosiale og økonomiske aspektene av Italias kreative kaos. Landet som skildres i bildene hennes, er ikke gjengitt som filmatiske nærbilder, men med fotografier av daglige rutiner og et normalt liv.

Hennes arbeider er blottet for sminke og rekvisitter. Til tross for Fellinis Cinecittá og Ferraris testkjøringer virker Italia mer som et manus enn som en film: stort sett karrig og øde, nedslått, nesten utbrent. Rått, aldri referensielt. Et land der de sterkestes overlevelse har blitt til de bestes overgivelse. Et land som ikke består av eventyr, men av små daglige fiaskoer i glemte landsbyer der veier ikke fører noe sted, og hvor industrien råtner på rot – men også et land for motstandskraft og reaksjon.

Trovato går mot strømmen av nåtidens populære svart-hvitt-fotografi som skildrer tungsinn og undergang. Hun skildrer heller det hun oppfatter, gåtefullt og nysgjerrig, og løfter frem et Italia som et merkelig og surrealistisk tilfelle av subtil overgivelse, men aldri kapitulasjon.

Men denne overgivelsen, som det aldri stilles spørsmål ved, som aldri kvantifiseres, viser også skjønnheten som bor i nød og fortvilelse. I et land som kanskje ikke kjemper for sin fremtid – siden det kanskje ikke forstår den – men har lært seg å leve i nåtiden.

Skygger og lys

Denne italienske fotografen tilbrakte flere år i Berlin og var vitne til hva strategi og kompromisser kan føre til av økonomisk vekst og kulturell fremgang – gjerne oppnådd med en gledesløs holdning. Hun vendte derfor tilbake til SiracusaSicilia og åpnet en bokhandel [se hennes bilde av en bokhandel fra Peru over]. Reaksjonene var, og er fortsatt, de samme som bildene hennes fremkaller: overraskelse og forvirring.

Stort sett karrig og øde, rått, nedslått, nesten utbrent.

Og samme overraskelse som bildene hennes fra området rundt den sicilianske vulkanen Etna skapte: det var en forventning til klassisk skjønnhet med vakre villaer og eksotiske hager, kanskje en papegøye eller to (et blunk til Fellini). Nei, i stedet ble man servert bilder av fotballspillere som fjerner vulkansk aske fra en improvisert fotballbane, en parkvakt med for mange nøkler,  eller en enke i sin fineste kjole tidlig en stille søndagsmorgen.

Det er en spesiell skjønnhet i fotografiene ved at de viser teksturer og nyanser, skygger og lys – et fascinerende spill utført med kjærlighet. Eller en form for våpen mot mislykkethet eller ulykker.

En slags dialog

Maria Vittoria Trovato

La oss gå tilbake til den nevnte konkrete «ulykken» som Italia er. Det er den samme mislykketheten (eller et forestående fall) som gjør Italia til det mest ekstraordinære og ordinære land i verden. Unntaket som også er regelen. Motsetningene. Tilfeldighetene.

De samme tilfeldighetene som viser at moren din på en strand ikke er mor til to, men mor til mange. Eller kanskje ikke engang mor i det hele tatt, men en liten jente hvis egen datter en dag skal åpne en bokhandel i gamle Siracusa. Det er det , to#grafering er. Vi kan kalle det en slags dialog. Aldri et kompromiss.

 

- egenannonse -

Siste kommentarer:

Siste artikler

Menneskeplaneten

ESSAY: Hva ligger egentlig i begrepet ‘antropocen’ som betegnelsen på den epoken vi nå befinner oss i? Antropocen viser til de mange måtene vi mennesker har transformert verden på og gjenskapt den i vårt bilde. Men det har pågått en diskusjon mellom biologer, antropologer, geologer og andre fagfelt om hva begrepet egentlig innebærer.

Begjæret, ifølge Lacan, er umulig å fatte

PSYKOLOGI: Blaise Pascal var en motstridende skikkelse: Han var en av tidenes viktigste matematikere og vitenskapsmenn, men samtidig en ganske streng og dogmatisk katolikk. Med dogmatisk menes hovedsakelig at han vektla et klart skille mellom tro og viten. Og spør deg selv: Er det en forskjell mellom ‘idiotiens sannhet’ og ‘sannhetens idioti’?

NATO-motstanden, en spire til SF og Orientering

ARBEIDERPARTIET: Den ledende kraft i arbeiderbevegelsen manipulerte Norge inn i militært, politisk og økonomisk ekteskap med den vestlige, kapitalistiske blokken NATO. Hvilke metoder brukte ledelsen i Arbeiderpartiet for å få flertall, og hvordan ble den første motstanden organisert? Sigurd Evensmo var kulturredaktør i Arbeiderbladet da de første NATO-framstøtene meldte seg. Da partiet i 1949 meldte Norge inn i alliansen, forlot han redaktørkrakken og meldte seg ut av Arbeiderpartiet.

Det private er politisk

AKTIVISME: Et av hovedmålene til det iranske presteskapet, politikerne og menneskene som støtter presteskapet, er å holde kvinner og alt som har med dem å gjøre, utenfor det offentlige rom. Men den nobelprisnominerte Masih Alinejad gir stemme til Irans undertrykte kvinner gjennom sosiale og globale medier. Ærlighet, uten omsvøp, er en viktig del av Alinejads liv og forfatterskap.

Framsteg i dystre tider

FRAMTID: Med kriser på alle kantar har det blitt vanskeleg å hevde at verda går progressivt framover. Rahel Jaeggi vil i si nye bok Fortschritt und Regression likevel halde fast ved framstegstanken. Samfunn siktar ikkje mot ibuande mål – dei løyser først og fremst problem, hevdar ho.

En fornyelse av ideologikritikken

FREMMEDGJØRING: Denne lille boken til Rahel Jaeggi er stimulerende og nyttig – i en tid der ideologikritikk og mistankens hermeneutikk har kommet under press, blant annet fra folk som dyrker ‘nærværet’ og det dagligdagse. Og hva om våre handlinger og institusjoner tømmes for mening og går på autopilot – vil vi oppleves som fremmedgjort?

Once upon a time

GAZA: Øyeblikksbilder fra et Gaza som for alltid er borte. En gang i tiden passerte alle gjennom Gaza. Og for alle var det «Asias Athen», fordi det var et senter for filosofi. Gaza ble erobret, og var ottomansk fra 1516, britisk fra 1917, egyptisk fra 1948 – og endelig israelsk fra 1967. I det gamle Gaza så man jenter i miniskjørt, jenter med whisky og sigaretter, jenter som danset, og jenter som malte på kunstakademiet. Og det ottomanske tehuset Beit Sitti var et tilholdssted for intellektuelle, musikere og kunstnere. Der var det også et rockeband og et yogasenter, og pizzeria Italiano og granita … Men i dag?

Det moderne samfunnets biopolitiske grunnlag

FILOSOFI: En immun kropp forstås som beskyttet mot inntrengere utenfra. Men som Esposito har vært inne på, har biologisk immunitet også hatt en politisk og militærhistorisk betydning.

Jeg var helt ute av verden

Essay: Forfatteren Hanne Ramsdal forteller her hva det vil si å bli satt ut av spill – og komme tilbake igjen. En hjernerystelse fører blant annet til at hjernen ikke klarer å dempe inntrykk og følelser.

Når man i stillhet vil disiplinere forskningen

PRIO: Mange som reiser spørsmål om legitimiteten til USAs kriger, synes å bli presset ut fra forsknings- og mediainstitusjoner. Et eksempel er her Institutt for fredsforskning (PRIO), som har hatt forskere som historisk sett har vært kritiske til enhver angrepskrig – som neppe har tilhørt atomvåpnenes nære venner.

Er Spania en terrorstat?

SPANIA: Landet får skarp kritikk internasjonalt for politiets og sivilgardens utstrakte bruk av tortur som aldri straffeforfølges. Regimeopprørere fengsles for bagateller. Europeiske anklager og innvendinger ignoreres.

Er det noen grunn til å juble over koronavaksinen?

COVID-19: Fra offentlig hold ytres det ingen reell skepsis til koronavaksinen – man anbefaler vaksinering, og folket er positive til vaksinen. Men er omfavnelsen av vaksinen basert på en informert beslutning eller et blindt håp om en normal hverdag?

De militære sjefene ville utslette Sovjet og Kina, men Kennedy sto i veien

Militært: Vi tar for oss amerikansk strategisk militærtenkning (SAC) fra 1950 til i dag. Kommer den økonomiske krigen å bli supplert ved en biologisk krig?

Hjemlengsel

Bjørneboe: Jens Bjørneboes eldste datter reflekterer i dette essayet over en mindre kjent psykologisk side ved sin far.

Arrestert og satt på glattcelle for Y-blokka

Y-BLOKKA: Fem demonstranter ble ført vekk i går, blant dem Ellen de Vibe, tidligere direktør i Oslos plan- og bygningsetat. Samtidig havnet Y-interiøret i containere.

En tilgitt, lutret og salvet korgutt

Tangen: Finansnæringen tar kontroll over norsk offentlighet.

Michael Moores nye film: Kritisk til alternativ energi

MiljøFor mange er grønne energiløsninger bare en ny måte å tjene penger på, hevder regissør Jeff Gibbs.

Pandemien vil skape en ny verdensorden

Mike Davis: Ifølge aktivisten og historikeren Mike Davis ligger det i ville reservoarer, som blant flaggermus, opptil 400 typer koronavirus som bare venter på å smitte over til andre dyr og mennesker.

Sjamanen og den norske ingeniøren

SAMHOLD: Forventningen om et paradis fritt for moderne framskritt ble til fortellingen om det motsatte, men mest av alt handler Newtopia om to svært ulike menn som støtter og hjelper hverandre når livet er som mest brutalt.

Hudløs eksponering

Anoreksi: Ublu bruker Lene Marie Fossen sitt eget forpinte legeme som lerret for sorg, smerte og lengsel i sine serier av selvportretter – aktuelle både i dokumentarfilmen Selvportrett og i utstillingen Gatekeeper.