Etter 1.mai 2004 kan ikke Norge kreve at borgere fra de ti nye EU-statene må ha arbeidstillatelse for å jobbe i Norge. Vi kan heller ikke sette kvoter eller bruke andre former for adgangsbegrensning.
Vi har likevel mulighet for å velge en “mjuk overgang”. Vi kan videreføre dagens ordninger i to år, med mulighet for å forlenge dem i ytterligere tre år. Oppstår det store problemer på arbeidsmarkedet, kan vi be om enda to år til – altså skaffe oss en overgangsperiode på i alt sju år.
Jobb på to måter
Folk fra de nye EU-statene kan i dag få seg jobb i Norge på to forskjellige måter. De kan ansettes av arbeidsgivere som er registrert i Norge – og de kan gjøre jobber for utenlandske arbeidsgivere som tar på seg oppdrag i Norge.
Reglene om arbeidstillatelse gjelder bare for den første gruppa, og det er denne gruppa som etter 1. mai neste år får rett til å søke jobb i Norge på linje med alle andre EØS-borgere – hvis ikke Norge utnytter adgangen til å ta i bruk en overgangsordning.
Muligheten for en overgangsordning gjelder ikke i forhold til østeuropeiske firma som tar på seg oppdrag i Norge, bare i forhold til østeuropeere som søker arbeid hos norsk arbeidsgiver.
Få spanjoler etter 1994
De som jobber for en utenlandsk arbeidsgiver, kommer alt i dag inn uten arbeidstillatelse – og får for så vidt ingen endring i sin personlige situasjon. Men det kan bli atskillig flere av dem siden firma fra de nye EU-statene om noen måneder kan konkurrere om anbud i Norge på lik linje med firma fra dagens EU-land.
Hvis utenlandske firma vinner et anbud, vil de normalt ta med seg arbeidsstokken hjemmefra. Samtidig kan flere østfra få arbeid i Norge når de ikke lenger må ha arbeidstillatelse for å jobbe her.
Det er for tidlig å si om dette vil føre til en massiv innmarsj av billig arbeidskraft østfra i åra som kommer. Det skjedde ikke noe dramatisk da spanjoler og grekere fikk fri adgang til det norske arbeidsmarkedet med EØS-avtalen i 1994.
Kan vente større pågang
Det er likevel noen viktige forskjeller som gjør at vi kan vente større pågang østfra i 2004 enn sørfra i 1994.
For det første: Polen, Tsjekkia og de baltiske statene ligger geografisk mye nærmere Norden enn middelhavsstatene gjør. Det var den kalde krigen som fikk oss til å oppleve Tallin og Warszawa som byer svært langt unna. Sjekk på en globus!
For det andre: Lønnsmessig er det mye mer å vinne for en polakk å ta seg arbeid i Norge i 2004 enn det var for en spanjol i 1994.
For det tredje: Det har vært svært høy arbeidsløshet i Spania helt til i dag, men situasjonen for de arbeidsløse – og for familiene deres – har aldri vært så desperat som den er for mange arbeidsløse i Polen og Baltikum.
Vestkantjobber frister
For det fjerde: Fra 1980 var Spania, Portugal og andre middelhavsland i stabil, og til dels rask økonomisk vekst. Etter 1990 har befolkningen i de nye øststatene derimot vært i gjennom økonomiske og sosiale kriser som bare delvis er overvunnet.
Mens folk flest i Spania og Portugal det siste kvarte århundret har kunnet se med brukbar fortrøstning på framtida i eget land, er det i dag langt mindre opplagt for mange i de nye EU-statene.
Derfor frister noen måneders jobb på Europas vestkanter ekstra mye – sjøl om det skulle være til dumpinglønn.