Integrering som skalkeskjul


En politisk ukorrekt satire over amerikanske rasekonflikter viser hvorfor «trigger warnings» er en fryktelig dårlig idé. 

Email: bbjornoy@gmail.com
Publisert: 2016-10-13

Paul Beatty:
The Sellout
Farrar, Strauss and Giroux, 2015

Som all vellykket satire har The Sellout en god dose alvor. Tidlig i romanen blir protagonistens far skutt av politiet i en altfor gjenkjennelig scene: Han blir stoppet i bilen og får en leksjon samt en solid bot av politiet, og protesterer på det han opplever som urettferdig behandling: «Either you give me the ticket or the lecture, but you can’t give me both.» Kort tid etter har politiet nok et liv på samvittigheten.

Avsporinger. Både aktivistgrupper og skribenter, som Black Lives Matter og Ta-Nehisi Coates, har vist hvordan rasismen på ingen måte er forsvunnet fra USA, og at afroamerikanske rollemodeller i liten grad bøter på problemene. Beatty går så langt som å hevde at en svart president til og med kan bidra til å skyggelegge konfliktene: «Here, in America, ’integration’ can be a cover-up. ’I’m not racist. My prom date, second cousin, my president is black (or whatever).’»

Beatty kan gjennom fiksjonsformen stille spørsmål uten å havne på den ene eller andre siden i en debatt som blir stadig mer polarisert. Det er høyst nødvendig i en tid hvor det politiske landskapet i Vesten er mer splittet enn på lenge. For mens amerikanerne er opphengt i definisjoner og «trigger warnings», avspores debatten om de strukturelle konfliktene som har bidratt til å nominere en demagogisk presidentkandidat.

Splittende forbrukssamfunn. Med fare for å bli opphengt i mine egne kjepphester, vil jeg hevde at The Sellouts brutale demaskering av rasisme i like stor grad er en kritikk av et skjevt økonomisk system som avler denne rasismen. Som NRKs Folkeopplysningen nylig har vist oss, har folk en tendens til å misforstå statistikker og forveksle korrelasjon med kausalitet. Derfor tror mange for eksempel at økende kriminalitet og innvandring har en kausal sammenheng, mens kriminaliteten kanskje heller er forårsaket av et økonomisk system de selv bidrar til å opprettholde. Nød lærer ikke alltid naken kvinne å spinne; den lærer henne oftere å stjele, ruse og prostituere seg.

Abonnement halvår kr 450

Handingen i The Sellout foregår i den sørcaliforniske småbyen Dickens. Byen med det symbolske navnet har blitt fjernet fra kartet, som om den var en skjønnhetsflekk som kan retusjeres bort. Dickens’ vonde lukt og høye drapstall passer simpelthen ikke inn i det hvite middelklasselandskapet av crests, heights og hills. …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)