Individuell handling

Moderasjon fungerer ikke når det er moralsk krise. Det er mangel på meninger som er den virkelige drapstrusselen.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Irshad-ManjiSend din reaksjon til debatt@nytid.no

Irshad Manji ble født i Uganda med egyptisk-indiske foreldre, de flyktet fra Idi Amins regime og dro til Canada da hun var fire år. Manji har profilert seg som lesbisk feminist og er nå leder av Moral Courage Project på New York University. Hun skriver eksklusivt for Ny Tid. Denne teksten er et oversatt utdrag fra Manjis nye bok, Allah, Liberty and Love (Allah, frihet og kjærlighet), som også er å få tak i som applikasjon («app») til smarttelefoner og lesebrett.

Hver fredag skriver noen av verdens ledende ytringsfrihetsforkjempere eksklusivt for ukemagasinet Ny Tid. Våre Uten grenser-spaltister:Parvin Ardalan (Iran), Irshad Manji(Canada), Nawal El-Saadawi(Egypt),Elena Milashina(Russland),Tiam Irani (Iran),Martha Roque (Cuba), Ethel Irene Kabwato (Zimbabwe), Tsering Woeser (Tibet), Malahat Nasibova (Aserbajdsjan) og Nyein San (Burma).

New York, USA. Jeg tenker på Valentinsdagen, men jeg føler ingen kjærlighet. Moderate muslimer i Chicago har startet en debatt om hvorvidt det haster å stoppe «døden ved steining». Steining er en grusom form for henrettelse som noen muslimske kvinner, spesielt i Iran, utsettes for.

De moderate muslimene sier seg uenige i mitt krav om umiddelbart å stanse steining. De mener det bør holde med et moratorium – et midlertidig opphør.

Jeg anbefaler et tankeeksperiment: Se for deg at din egen søster er blitt dømt til døden ved steining. Ville et midlertidig opphør være i orden da? En av de moderate beskylder meg for å gjøre saken altfor personlig. Men mitt motiv å gjøre den menneskelig. Når andre moderate muslimer spør meg hva jeg ønsker fra dem, svarer jeg: «Gå foran som et godt eksempel».

Mange ikke-muslimer stiller spørsmålet: Hvorfor er det ikke flere moderate muslimer som kritiserer maktmisbruk i muslimske samfunn? Mitt svar: Til forskjell fra moderate kristne og jøder er moderate muslimer egentlig ortodokse. De har alle ortodokse kjennetegn: isolasjonisme, dogmatikk og frykt. Moderate muslimer er redde for å bryte ut av gruppetenkningen.

For eksempel er moderate muslimer så opptatt av vestlig imperialisme at de har sluttet å bry seg om imperialistene innen islam: Ekstremister som har drept flere muslimer det siste tiåret enn noen fremmed makt. Moderate muslimer hengir seg til gruppeidentitetens politikk. De utforsker ikke mulighetene for individuell integritet. Dermed har moderate muslimer blitt del av islams problem.

Moderasjon en unnvikelse

Kristne i USA hadde det samme problemet tidligere. I borgerrettighetskampens tidsalder var det mange moderate kristne som var motstandere av aktivister som Martin Luther King jr. (1929-1968) King repliserte til dette: I tider med moralsk krise er moderasjon en unnvikelse. Oversettelse: Å rykke opp korrupsjonens grunnleggende røtter kan aldri bli en moderat handling.

Det er i stedet en kjærlighetshandling – kjærlighet til ens folk så vel til menneskeheten. På samme måte er moralsk mot – ikke moderasjon – det som trengs for å utfordre de mørke sidene av æreskulturen, som terrorisme og steining av kvinner.

Det er flere tendenser som dukker opp i offentlige diskusjoner om islam. Disse tendensene kan utfordres. Jeg har tro på dere alles kapasitet til å vokse.

Jeg tror at vi ved å utvikle moralsk mot i hverdagslige diskusjoner om islam kan oppnå klarhet, ærlighet og sivilisering. Til slutt kan vi da alliere oss med ekte reformatorer, og vi kan greie å skille dem fra vanlige moderate.

Handlingers konsekvenser

Scott McClellan var tidligere president George W. Bushs pressesekretær. Etter at han sluttet, skrev han boka om korrupsjonen som infiserer Washington DC. Så gikk han ut og erklærte at han ville dele inntektene fra boka med familiene til Irak-krigens ofre, disse som han sa han hadde skadet med den desinformasjonen han selv hadde bidratt med som representant for Det hvite hus.

Som Scott McClellan fikk forstå, så har individuelle handlinger store konsekvenser. Du kan velge å handle til enhver tid, til og med når det er for å tilbakebetale for din tidligere passivitet. Om vi omfavner denne lærdommen, er det aldri for sent å oppnå mening – eller å hjelpe andre med det samme.

Selvsagt vil islamistiske terrorister insistere på at deres handlinger har personlig mening. Men det er én ting terrorister aldri kan påstå at de gjør: Skape en framtid som tillater nye generasjoner å ta egne valg, og derav lære selv hva en dypere mening innebærer. «Mening» kommer ut av kritisk tenkning, tenkning som ikke er redd for åpen diskusjon.

Våre forsøk på å sikre «små seire», kan bli til en vane for moralsk mot. Jeg bruker erfaringer fra historien, psykologien, teologien og forretningslivet for å oppdage at de som bare driver gjennom livet, er de som står overfor den virkelige drapstrusselen. Deres sjeler dør før tiden.

Til slutt er det et altomfattende spørsmål som gjenstår. Det er et spørsmål jeg har stilt min egen mor, Mumtaz: Hvis det er slik at Gud pustet liv i deg fordi Han hadde tiltro til at du skulle vokse – hva gjør du nå slik at Han fremdeles har tro på deg? ■

Oversatt fra engelsk av Kristian Krohg-Sørensen


(Dette er et utdrag fra Ny Tids ukemagasin 02.11.2012. Les hele ved å kjøpe Ny Tid i avisforhandlere over hele landet, eller ved å abonnere på Ny Tid –klikk her. Abonnenter får tidligere utgaver tilsendt gratis som PDF.)


---
DEL