En gang Aurora Regissører Benjamin Langeland ogStian Servoss

Indiepop-sensasjonen AURORAs tilblivelse

MUSIKKINDUSTRI: En gang Aurora tegner et bilde av en industri som er innstilt på å benytte artisten AURORA som et redskap for å fremme egne ambisjoner istedenfor å stimulere til hennes egen kreative uavhengighet.

Gray er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: carmengray@gmail.com
Publisert: 2019-04-01
En gang Aurora

Benjamin Langeland Stian Servoss (Norge)

Det tok litt tid før Metoo-bevegelsen slo rot i musikkindustrien, i motsetning til bølgen av de høyt profilerte beskyldningene om seksuell trakassering i filmindustrien. Takket være sosiale medier har skandaler knyttet til artister som R Kelly og Ryan Adams ført til at søkelyset nå også rettes mot systematisk maktmisbruk i musikkindustrien, der den har vist seg å trives svært godt i en hverdag preget av berømmelse, yrkesmessige tjenester og beundrende fans.

En gang Aurora, regissert av Benjamin Langeland og Stian Servoss, følger den norske indiepop-sensasjonen AURORA mens hun forbereder sitt andre studioalbum, Infections Of A Different Kind – Step 1 (2018). Det kan virke som en hvilken som helst musikk-dokumentar, men i tillegg til at vi får et innblikk i Auroras kreative skapelsesprosess, blir vi vitne til hvordan maktfordeling og maktmisbruk utspiller seg i bakgrunnen. Dokumentaren oppfattes likevel som ganske mild (opprinnelig ble den sendt på fjernsyn) og er i så måte ingen åpenbar beretning om misbruk.

Man kan imidlertid ane en subtil kvinnediskriminering, og sammen med det stadige kravet om flere penge-genererende hits fra denne unge stjernen som knapt er ute av puberteten, ser vi hvor sårbare unge kvinnelige musikere er for manipulasjon fra en industri som er preget av kapitalistisk utbytting.

Ingen tragisk sensasjonsfilm

Aurora Aksnes (født 1996) er fra en liten by i Norge, og var bare seksten år da hun nådde søkelyset etter å ha sunget en sang hun skrev på videregående som skulle gå viralt på nettet. Et management-team, med Geir Luedy fra Made Management i spissen, samlet seg rundt henne med ambisjoner om å forme henne til en salgbar artist. Hun sluttet på skolen, ga ut debutalbumet All My Demons Greet Me as a Friend (2016) og brukte de neste …

Kjære leser. Du har lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Abonnement halvår kr 450

Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.