Imperialistisk hip hop

Norsk hip hop formidler imperialistiske undertoner gjennom måten de fremstiller afrikanske kvinner.

Email: redaksjon@nytid.no
Publisert: 2008-05-16

Den 20. april var det en artikkel i Dagbladet om den debuterende hip hop-artisten Name. Name var på fotosession for en utgave av bladet Kingsize og Dagbladet var med for å snakke om hans suksess med den nye singelen «Hand Me Down». Det var imidlertid ikke et photoshoot innenfor respektable grenser. Der sto Name i midten med to nakne kvinner på hver side, mens han holdt dem som om de skulle ha vært hans trofeer.

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord, og det er helt riktig. Signaleffekten av bildet på forsiden av Dagbladet den 20. april er i hvert fall svært negativ for mange unge og voksne norsk- afrikanere. Name minner om den «hvite europeiske eventyreren» i «det svarteste Afrika», der han har funnet «primitive» afrikanske «løvinner» som han har temmet. Det kan minne om Julius Caesar – HE CAME, HE SAW, HE CONQUERED.

Den ene svarte kvinnen ligger nesten «for hans føtter». Jamfør det bibelske sitatet:

Han legger folkeslag under oss og folkeferd under våre føtter.
– Salme 47:3,4

Bibelen var et av de sterke hjelpemidler under slaveriet. Det en klar imperialistisk undertone her.

Abonnement halvår kr 450

Om Kingsize ønsker å formidle denne stygge tanken eller ikke, spiller her ingen rolle. Det er de negative signalene som sendes til mange norsk- afrikanere, og da spesielt norsk- afrikanske jenter, som er viktige. Vi har mer enn noen andre i dette landet fått merke tilstedeværelsen av de nigerianske prostituerte. Prostitusjonsstemplet settes nå på jenter som er helt vanlige borgere i Norge i dag. Unge jenter og voksne norsk-afrikanske damer som er på vei hjem fra jobb eller ute en kveld, forteller at de plages av både nordmenn, og andre menn som ønsker å «kjøpe» dem, eller ønsker å vite om de er interessert i en «omgang». Dette er ikke et nytt fenomen. Mange kan vitne om krenkende og upassende «komplimenter» som «sjokolade- kanin», «afrikansk villkatt», og «negresse». Hvor lenge skal man som ung afrikansk kvinne bli plassert i den «eksotiske», «sjeldne», og «spennende» båsen? Mange føler at de daglig lever i en utstillingsboks som man ikke kommer ut av. Selv opplever jeg personlig dette. Modellene Kingsize valgte, var der frivillig og visste godt hva de gikk til. De er voksne kvinner som gjør egne valg, og man må respektere dette. Bildet slår imidlertid tilbake på oss som ikke har valgt å stille nakne på forsiden av et blad. Det som er problemet i denne saken, er …

Kjære leser. Du har lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.