Identitetsproblemer og falske tilståelser

Identitetsproblemer blant unge innvandrere i Sverige, og behovet for bedre rettssikkerhet i USA: Sofielund og New York er rammene til to nye nordiske dokumentarer.

Margareta Hruza
Hruza er tsjekkisk/norsk filmskaper og fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: hruzam@gmail.com
Publisert: 02.01.2019
Leslie on Fire /False Confessions

Stefan Berg,Katrine Philp (Sverige/Tyskland,Danmark)

Skandinaviske helaftens dokumentarfilmer ser gjerne bortenfor egne landegrenser når de leter etter emne, protagonist og setting. Ved siden av de velfortjente vinnerne av beste nordiske dokumentar, The Deminer av Hogir Hirori, og Simon Lereng Wilmonts The Distant Barking of Dogs, som vant publikumsprisen i fjor høst, var bare noen få av de nominerte filmene tatt opp i et nordisk land. Derfor var det desto hyggeligere å se at åpningsfilmen, Leslie on Fire av Stefan Berg, brakte oss litt nærmere lokalmiljøene i Malmö. Også False Confessions av Katrine Philp, som vant publikumsprisen under årets CPH:DOX, var nominert.

Leslie on Fire gir oss en titt inn i lokalsamfunnet Sofielund – et svært segregert område i Malmö, preget av fattigdom og kriminalitet – der vi møter 14-åringen Leslie Tay. Selv om protagonisten er svært likandes og snakker åpent om sine følelser, virker det som om Stefan Berg ikke helt har kunnet bestemme seg for hva temaet hans egentlig er – derfor skorter det litt på dybden i filmen.

Getto-helt

Unge Leslie Tay er en drømmer; han snakker og går som en gangster, og vil bli rockestjerne. Da moren hans forlater Sverige for å vende tilbake til Ghana, må Leslie flytte inn hos sin voldelige far som han ikke kjenner særlig godt, men likevel er redd for. Han får trøbbel med både skolen og politiet, og Leslies beste venn blir sendt tilbake til Iran på grunn av dårlig oppførsel. Ting ser ikke særlig lovende ut.

Så tar filmen et plutselig sprang inn i framtiden: 13 år senere, og Leslie er et av de mest lovende RnB-talentene i Sverige. Det er synd at filmen ikke viser oss veien dit – det ville vært interessant i det minste å få et gløtt inn i den indre reisen hovedkarakteren har foretatt.

Det mest verdifulle denne filmen har, er de svarthvite videoopptakene av Leslie som ung; de introduserer oss til «gangster»-miljøet i ungdomsgjengene. Videomaterialet fra tidlig 2000-tall er en interessant kontrast til dagens situasjon: Leslie som et råskinn versus Leslie som hardtarbeidende artist; Leslie som en forlatt ungdom versus Leslie med en jublende horde av fans.

Selv om Leslie får flere priser som produsent og låtskriver for andre musikere, utsetter han stadig å slippe sitt eget debutalbum. Dette blir framstilt som hans største utfordring: Det er tydelig at Leslie ikke vil gi ut noe som helst før han er trygg på at folk vil elske ham. Med andre ord: Han tenker strategisk.

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer