En thailandsk rød-skjorte aktivist med bilde av Thaksin Shinawatra på brystet. Foto: AFP/HOANG DINH Nam

I påvente av thailandsk nyvalg


Mens solen skinner på Thailands sandstrender, er det politiske uværet aldri langt unna.

Karl Ingar Røys er billedkunstner og filmskaper
Email: kroys@hotmail.com
Publisert: 2018-11-01

Parit Chiwarak er bare tjue år, men han har flere år bak seg som politisk aktivist. I dag er han en av de mest profilerte anti-junta-debat-tantene i Thailand. Jeg møter ham en kveld på det anerkjente universitetet Chulalongkorn i Bangkok. Han forteller meg at det hender politiet følger med på hvem han treffer. Jeg ser meg over skulderen i ren refleks, men Parit virker rolig og uforstyrret. Han vil heller fokusere på hvorfor han gjør det han gjør. Han begynner med be-gynnelsen, og det er jo alltid et godt utgangspunkt.

I 1912, under kongedømmet til Thailands Kong Vajiravudh, pønsket soldater og intellektuelle i hemmelighet ut en plan, med hensikt om å etablere en demokratisk stat og et nytt konstitusjonelt monarki. Som så ofte skjer: Planen ble lekket og plottmakerne arrestert.

De siste fire årene har Thailands Nasjonale Råd for Fred og Orden (NCPO) forsøkt å kontrollere all politisk motstand.

Kuppmakerne som ville utfordre kongens superiøre overherredømme fikk svar på tiltale i form av et teaterstykke Chuay Amnat («Ta makten») – ført i pennen av selveste kong Vajiravudh og fremført i 1923.

Intensjonen var å oppdra sivilsamfunnet og de militære til å være lojale mot monarkiet. Kong Vajiravudh brukte teaterformatet som et medium for å formidle sine monarkiske visjoner rundt begrepet thaiism. Når du er thai, er du en av oss – du er for kongedømmet. Kulturell aktivisme er ikke bare forbeholdt dagens demonstranter eller fremtidens kuppmakere, den er dypt nedfelt i thailendernes kultur. Og her ligger det en viss forventning: Thai betyr fri på thailandsk.

De røde mot de gule

Abonnement halvår kr 450

Forenklet sett så har Thailand helt siden 2006 vært låst i en fargekodet politisk stillstand, dominert av to fronter: rød-skjorter mot gul-skjorter. Denne politiske krisen er en konflikt mellom «de gule», som kjemper for et rojalistisk demokrati der kongen fungerer som den øverste lov, mens rød-skjortene fremmer demokratiske verdier som frie og rettferdige valg.

Rød-skjortene er formelt kjent som United Front for Democracy Against Dictatorship (UDD), med tidligere statsminister Thaksin Shinawatra (2001–2006) i spissen.
Medlemmene er hovedsakelig fra distriktene og utenfor de store byene, men inkluderer også urbane studenter, venstreorienterte aktivister og forretningsfolk. De ser på forsøket til den urbane og militære eliten …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)