Bestill vårutgaven med varslerbilaget her

I grenselandet mellom fiksjon og sannhet

Etgar Keret: Based on a True Story
Regissør: Stephane Kaas
(Nederland)

Etgar Keret: Based on a True Story er like lekende som mannen den skildrer. 

Dokumentaren om Etgar Keret har en uvanlig tilnærming til en uvanlig forfatter. Med en blanding av intervjuer, fiksjonsscener og animasjon, er Etgar Keret: Based on a True Story ingen typisk biografisk film. Isteden er den et svært underholdende portrett som viser Kerets livfulle personlighet, og som skildrer prosessene i hans indre når fortellinger blir til.

Felles fascinasjon

Regissør Stephen Kaas og manusforfatter Rutger Lemm har kjent hverandre siden skoledagene, og begge er oppvokst med Kerets fortellinger. Da de femten år senere bestemte de seg for å lage denne dokumentaren om ham, vitner resultatet om både deres begeistring og kjærlighet til Kerets arbeider. Den israelske forfatteren fremstår som en fabelaktig historieforteller med en personlighet større enn livet. Fortellingene hans er surrealistiske, og med overraskende vendinger og uventet slutt får de deg til å undre og reflektere. De later til å beskrive noe utenomjordisk – likevel handler de om livet slik vi kjenner det.

Parallelle verdener

Filmen er en kontinuerlig samtale med Keret og mennesker som er viktige i livet hans. Den gir et glimt inn i hans uvanlige karakter, hans fortid, livet hans i Tel Aviv og hans enestående evne til å se det ekstraordinære og det surrealistiske i de mest alminnelige øyeblikk. 

De halvsanne fortellingene hans gir deg følelsen av at alt er magisk og mulig.

Keret begynte å skrive i en vanskelig tid i livet. Mens han tjenestegjorde i militæret, skjøt en venn av ham seg på kontoret hvor de begge tjenestegjorde som del av militærtjenesten. Denne tragedien forandret noe i Keret, og kort tid etter den tragiske hendelsen skrev han sin første novelle. 

- annonse -

Historien fikk tittelen «Pipelines» – og er en beretning om en mann som arbeider i en rørledningsfabrikk. Der begynner han en dag å leke med klinkekuler, og sender dem nedover i rørene for å se dem rulle ut i den andre enden. Så tar han til å eksperimentere og bygger enda mer sofistikerte rør – inntil han en dag oppdager at klinkekulene forsvinner på mystisk vis i et av rørene. Da beslutter han å bygge et likedant, men større rør, beregnet på ham selv – slik at også han kan forsvinne. Da han omsider kommer ut i den andre enden, befinner han seg i en parallell verden.

En medfødt forteller

Keret har evnen til å fremstille parallelle verdener i alle sine historier og anekdoter. Og det virker som han aldri går tom for historier. Han er dessuten svært overbevisende, og vi får inntrykk av at han lever de historiene han forteller. Dette er for ham en måte å være til stede i livet på, og som gir livet hans mening. Keret er en medfødt historieforteller, og virkeligheten hans fremstår som noe flytende. Presise redegjørelser av hendelser blir isteden fremført som fabelaktige tolkninger og beretninger som griper tak i tilhørerne. Er Keret en løgnhals? Det er ett av spørsmålene som dukker opp i filmen. Vennene hans går varmhjertet med på at han er nettopp det. Men det Keret egentlig gjør, er å tøye grensen mellom virkelighet og fiksjon. Han ser det magiske og det ekstraordinære i dagliglivet – for til slutt å finne en mening med livet og ta det litt mindre alvorlig.

Den israelske forfatteren fremstår som en fabelaktig historieforteller med en personlighet større enn livet.

Om Keret lykkes i å lure deg – vel, da vil du være glad for å ha blitt ført bak lyset. Verdenen hans er i bunn og grunn som en lek – det handler om nysgjerrighet og utforskning. Keret, som nå er i 50-årene, fant en måte å forbli en liten gutt på i en urolig verden og fortsette livet med de ustanselige spenningene i Israel. Kunne vi ikke alle ønske å lære denne hemmeligheten? Når vi får innblikk i hans indre verden og refleksjoner over hva det betyr å være menneske og leve livet til fulle, kommer også Kerets følsomhet tydelig frem i filmen. 

Inspirerer og fascinerer

Hvor mye er virkelighet, og hvor mye er fiksjon i Kerets fortellinger? Dette forblir et åpent spørsmål. Likevel fremstår dette som mindre viktig. Hvis valget står mellom sannheten, eller det å tro på historiene hans, er valget lett; de halvsanne fortellingene hans gir deg følelsen av at alt er magisk og mulig. Vi trenger vel alle å tro at livet er mer enn rå realisme. Dette gjør portrettet av Etgar Keret til en oppløftende opplevelse. Det er en film som etterlater deg inspirert og med et ønske om mer. Om du aldri tidligere har lest fortellingene hans, vil du garantert løpe til bokhandelen så fort filmen er over. 

Bianca-Olivia Nita
Nita er freelance journalist og kritiker for Ny Tid.

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Varsling / Regjeringen styrket ikke varslervernetRegjeringen fulgte ikke opp varslingsutvalgets forslag, verken om eget varslerombud eller egen varslingsnemnd.
Økonomi / Nordisk Socialisme – På vej mod en demokratisk økonomi (av Pelle Dragsted)Dragsted har en række forslag til hvordan lønmodtagere kan få en større del af «samfundskagen» – f.eks. ved at lukke dem ind i virksomhedernes direktionslokaler.
Fns sikkerhetsrÅd / Official Secrets (av Gavin Hood)Katharine Gun lekket informasjon om NSAs forespørsel til den britiske etterretningstjenesten GCHQ om å spionere på medlemmer av FNs sikkerhetsråd i forbindelse med den planlagte invasjonen av Irak.
3 bØger om Økologi / De Gule Veste har ordet, … (av Mads Christoffersen, …)Fra de Gule vester kom nye former for organisering innen produktions-, bolig- og forbrugsfunktioner. Og med «Degrowth», startende det med helt enkle aktioner som beskyttelse af vand, luft og jord. Og hvad med det lokale?
Samfunn / Colapso (av Carlos Taibo)Mye peker på at et definitivt sammenbrudd nærmer seg. For mange mennesker er kollapsen allerede et faktum.
Radikal chic / Postcapitalist Desire: The Final Lectures (av Mark Fisher (red.) introduksjon ved Matt Colquhoun)Skal venstresiden noen gang bli dominerende igjen, må den ifølge Mark Fisher omfavne begjærene som har vokst frem under kapitalismen, ikke bare avfeie dem. Venstresiden bør dyrke teknologi, automatisering, redusert arbeidsdag og populære estetiske uttrykk som mote.
Klima / 70/30 (av Phie Amb)Åbningsfilmen på Copenhagen DOX: de unge påvirkede politikkens klimavalg, men Ida Auken er filmens vigtigste omdrejningspunkt.
Thailand / Fighting for Virtue. Justice and Politics in Thailand (av Duncan McCargo)En magtfuld elite i Thailand – Myanmars naboland – har det seneste årti forsøgt at løse landets politiske problemer med domstolene, hvilket blot har forværret situationen. I en ny bog advarer Duncan McCargo mod «retsliggørelse».
Surrealistisk / The Seven Lives of Alejandro Jodorowsky (av Samlet og kuratert av Bernière og Nicolas Tellop)Jodorowsky er en mann full av kreativt overmot, grenseløs skapertrang og helt uten ønske eller evne til å gå på kompromiss med seg selv.
Journalistikk / «Stinkjournalistikk» mot varslereProfessor Gisle Selnes skriver at Harald Stanghelles kronikk i Aftenposten 23. februar 2020 «ser ut som en støtteerklæring, [men] ligger som en ramme rundt det forterpede angrepet på Assange». Han har rett. Men har Aftenposten alltid hatt dette forholdet til varslere, som for eksempel i tilfellet Edward Snowden?
Om Assange, tortur og straffNils Melzer, FNs spesialrapportør om tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling og straff, sier følgende om Assange:
Med ryggrad og etisk kompass intaktVARSLING Vi trenger en mediekultur og et samfunn bygget på etterrettelighet og sannhet. Det har vi ikke i dag.
- Advertisement -

Du vil kanskje også likeRelaterte
Anbefalte