I grenselandet mellom fiksjon og sannhet

Etgar Keret: Based on a True Story er like lekende som mannen den skildrer. 

Nita er freelance journalist og kritiker for Ny Tid.
Email: olivianita@outlook.com
Publisert: 2018-08-01
Etgar Keret: Based on a True Story

Stephane Kaas (Nederland)

Dokumentaren om Etgar Keret har en uvanlig tilnærming til en uvanlig forfatter. Med en blanding av intervjuer, fiksjonsscener og animasjon, er Etgar Keret: Based on a True Story ingen typisk biografisk film. Isteden er den et svært underholdende portrett som viser Kerets livfulle personlighet, og som skildrer prosessene i hans indre når fortellinger blir til.

Felles fascinasjon

Regissør Stephen Kaas og manusforfatter Rutger Lemm har kjent hverandre siden skoledagene, og begge er oppvokst med Kerets fortellinger. Da de femten år senere bestemte de seg for å lage denne dokumentaren om ham, vitner resultatet om både deres begeistring og kjærlighet til Kerets arbeider. Den israelske forfatteren fremstår som en fabelaktig historieforteller med en personlighet større enn livet. Fortellingene hans er surrealistiske, og med overraskende vendinger og uventet slutt får de deg til å undre og reflektere. De later til å beskrive noe utenomjordisk – likevel handler de om livet slik vi kjenner det.

Parallelle verdener

Filmen er en kontinuerlig samtale med Keret og mennesker som er viktige i livet hans. Den gir et glimt inn i hans uvanlige karakter, hans fortid, livet hans i Tel Aviv og hans enestående evne til å se det ekstraordinære og det surrealistiske i de mest alminnelige øyeblikk. 

De halvsanne fortellingene hans gir deg følelsen av at alt er magisk og mulig.

Keret begynte å skrive i en vanskelig tid i livet. Mens han tjenestegjorde i militæret, skjøt en venn av ham seg på kontoret hvor de begge tjenestegjorde som del av militærtjenesten. Denne tragedien forandret noe i Keret, og kort tid etter den tragiske hendelsen skrev han sin første novelle. 

Historien fikk tittelen «Pipelines» – og er en beretning om en mann som arbeider i en rørledningsfabrikk. Der begynner han en dag å leke med klinkekuler, og sender dem nedover i rørene for å se dem rulle ut i den andre enden. Så tar han til å eksperimentere og bygger enda mer sofistikerte rør – inntil han en dag oppdager at klinkekulene forsvinner på mystisk vis i et av rørene. Da beslutter han å bygge et likedant, men større rør, beregnet på ham selv – slik at også han kan forsvinne. Da han omsider kommer ut i den andre enden, befinner han seg i en parallell verden.

Abonnement halvår kr 450

En medfødt …

Kjære leser. Du har lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.