Minnesmerket Lysningen på Utøya, med navn og alder på de 69 som ble drept av Anders Behring Breivik 22. juli 2011. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

I følelsenes vold 


Hva skal minnesmerkene etter 22. juli egentlig minne befolkningen om? Politikkens – og den politiske kunstens – følelsesmessige karakter var helt sentral på konferansen Public Calling.

Email: s.j.helsvig@gmail.com
Publisert: 17. november 2016

«Når var øyeblikket du valgte å gå fra å være en passiv tilskuer til en politisk engasjert aktør? Var det noen som ga deg en pamflett? Leste du en akademisk artikkel? En tweet? Eller bunnet det i en personlig erfaring?» Spørsmålene ble stilt til publikum av professor ved New York University og mangeårig aktivist Stephen Duncombe under konferansen Public Calling, som fant sted på Nationaltheatret i begynnelsen av november. Arrangementet var i regi av det statlige fagorganet Kunst i offentlige rom (KORO) og stiftelsen Fritt Ord, og dreide seg om vilkårene for ytringsfrihet i det offentlige rom, i både fysisk og mediert forstand, og om kunstens muligheter under disse …

Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn under om du har abonnement.

Innlogging

Abonnement kr 195 kvartal