Hvilken rett?

The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov. Regi: Askold Kurov

Dokumentarfilmen om den ukrainske filmskaperen Oleg Sentsovs rettssak gir et innblikk i et fortsatt håpløst rettsvesen i Russland.

The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov.

Askold Kurov

Den ukrainske filmskaperen Oleg Sentsov slo seg opp i Russland med filmen Gaamer i 2011. Det skulle imidlertid ikke ta lang tid før populariteten snudde for den uredde kunstneren som ikke ville la seg målbinde. Da Russland annekterte Krim i 2014 og den påfølgende krisen tok til, tok Sentsov del i den ukrainske bevegelsen AutoMaidan i et hjelpeløst forsøk på å beholde Krim uavhengig fra Russland. Sentsovs støtteerklæringer til «feil» side i form av mat og utstyr falt ikke akkurat i smak på pro-russisk side: 11. mai 2014 ble Sentsov arrestert og siktet for å ha organisert en terrorcelle, for planlegging av terrorangrep samt for å ha drevet med illegal våpenhandel. I dag soner han en dom på 20 år i Sibir.

Regissør Askold Kurov som opprinnelig er fra Usbekistan, har selv bodd i Russland siden 1991, der han tok en utdanning i dokumentarfilm i Moskva. Kurov står bak kritikerroste filmer som Leninland (2013) og Children 404 (2014), og er dessuten en av regissørene bak den prisvinnende dokumentaren Winter, Go Away! (2012). Med The Trial dykker han ned i en tematikk han hyppig har blitt assosiert med: menneskerettigheter og sosial konflikt i dagens Russland. Det veksles mellom skildringer av rettsprosessene i saken mot Sentsov, støttespillerne i hans egen familie, filmmiljøet og Sentsovs tidvis fortvilte forsvarer, alle ispedd relevante tv-klipp. Etter hvert tegnes det opp et bilde – ikke ukjent fra liknende saker mot frittalende kunstnere på denne delen av kontinentet. Rettssaken som har ført til dommen mot Oleg Sentsov, føyer seg inn i rekken av et allerede altfor høyt antall av tvilsomme saker i Russland, sist illustrert med Piraya Film-produserte The Magnitsky Act – og Magnitskijs betenkelige fengselsforhold som førte til hans død. Man kan spekulere lenge rundt slike saker. Heldigvis er det noen som gjør mer enn å spekulere. Det russiske fremmedordet «sannhet» er noe det stilles spørsmål ved i The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov.

Mer effektfullt. For en utenforstående som ikke har satt seg spesielt godt inn i saken, er det interessant hvordan The Trial rent estetisk gjør lite for å overbevise tilskueren om hvorvidt Sentsov er skyldig eller ikke til å begynne med. Det er få stilmessige eller bildespråklige føringer for hva vi skal tenke. Hvis han ikke var en terrorist, kan han muligens ha deltatt i noe våpenimport eller hjulpet terrorister? Og om ikke han selv tok direkte del i et terrorangrep, kan han ha vært med på å planlegge et? Mystikken vedvarer. Det slenges ut flere spørsmål enn filmen kan svare på. Dette kan ses som et effektfullt retorisk grep, og som snarere kommer i dokumentarfilmens favør. De mange bitene med spørsmålstegn brer seg utover filmen som et mystisk lappeteppe, og er dermed med på å sette en stemning som kler en dokumentar av dette kaliberet. Det absurde i det ubesvarte og i alt som skurrer for øvrig, står som en utmerket kommentar til russiske myndigheters behandling av lovverket, og dens hyppige trang til justering av sannheten, i et vanvittig system som tillater en vulgær og skamløs behandling av menneskene som tilfeldigvis skulle bli fanget i det.

Det absurde i det ubesvarte og i alt som skurrer for øvrig, står som en utmerket kommentar til russiske myndigheters behandling av lovverket.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---
DEL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here