The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov. Regi: Askold Kurov

Hvilken rett?

Dokumentarfilmen om den ukrainske filmskaperen Oleg Sentsovs rettssak gir et innblikk i et fortsatt håpløst rettsvesen i Russland.

Email: ida.hestman@gmail.com
Publisert: 2017-03-16
The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov.

Askold Kurov ()

Den ukrainske filmskaperen Oleg Sentsov slo seg opp i Russland med filmen Gaamer i 2011. Det skulle imidlertid ikke ta lang tid før populariteten snudde for den uredde kunstneren som ikke ville la seg målbinde. Da Russland annekterte Krim i 2014 og den påfølgende krisen tok til, tok Sentsov del i den ukrainske bevegelsen AutoMaidan i et hjelpeløst forsøk på å beholde Krim uavhengig fra Russland. Sentsovs støtteerklæringer til «feil» side i form av mat og utstyr falt ikke akkurat i smak på pro-russisk side: 11. mai 2014 ble Sentsov arrestert og siktet for å ha organisert en terrorcelle, for planlegging av terrorangrep samt for å ha drevet med illegal våpenhandel. I dag soner han en dom på 20 år i Sibir.

Regissør Askold Kurov som opprinnelig er fra Usbekistan, har selv bodd i Russland siden 1991, der han tok en utdanning i dokumentarfilm i Moskva. Kurov står bak kritikerroste filmer som Leninland (2013) og Children 404 (2014), og er dessuten en av regissørene bak den prisvinnende dokumentaren Winter, Go Away! (2012). Med The Trial dykker han ned i en tematikk han hyppig har blitt assosiert med: menneskerettigheter og sosial konflikt i dagens Russland. Det veksles mellom skildringer av rettsprosessene i saken mot Sentsov, støttespillerne i hans egen familie, filmmiljøet og Sentsovs tidvis fortvilte forsvarer, alle ispedd relevante tv-klipp. Etter hvert tegnes det opp et bilde – ikke ukjent fra liknende saker mot frittalende kunstnere på denne delen av kontinentet. Rettssaken som har ført til dommen mot Oleg Sentsov, føyer seg inn i rekken av et allerede altfor høyt antall av tvilsomme saker i Russland, sist illustrert med Piraya Film-produserte The Magnitsky Act – og Magnitskijs betenkelige fengselsforhold som førte til hans død. Man kan spekulere lenge rundt slike saker. Heldigvis er det noen som gjør mer enn å spekulere. Det russiske fremmedordet «sannhet» er noe det stilles spørsmål ved i The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov.

Mer effektfullt. For en utenforstående som ikke har satt seg spesielt godt inn i saken, er det interessant hvordan The Trial rent estetisk gjør lite for å overbevise tilskueren om hvorvidt Sentsov er skyldig eller ikke til å begynne med. Det er få stilmessige eller bildespråklige føringer for hva vi skal tenke. Hvis han ikke var en terrorist, kan han muligens ha deltatt i noe våpenimport eller hjulpet …

Kjære leser. Du har lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?

Abonnement halvår kr 450

Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.