Roberto Saviano (39) er en modig kritiker av den italienske mafiaen. Han står bak boken Piranhas (2016) og var med som manusforfatter på filmen ved samme navn i hovedkonkurransen på Berlinalen. (Foto: Truls Lie)

Hva er det med Italia?


Den italienske forfatteren Roberto Saviano sitter rett imot meg, fire meter unna i en svart lenestol. I sidekulissene gjemt bak forhengene står en svartkledd stor kar på hver sin side – med hendene i kors, bevæpnet, konstant på utkikk.

Ansvarlig redaktør i Ny Tid
Email: truls@nytid.no
Publisert: 2019-03-01

Saviano har politibeskyttelse etter oppgjøret med Napoli-mafiaen (Cammoraen) – på grunn av boken Gomorra (2006), filmen Gomorra (2008) og tv-serien Gomorrah (HBO, 2014–). Salen her på Berlinalens «Talent Campus» er stappfull etter at dette gamle teatret av sikkerhetshensyn ble tømt før vi fikk komme inn i bygningen.

Saviano (39) er en modig kritiker av den italienske mafiaen. Han står nå bak boken Piranhas (2016) og var med som manusforfatter på filmen Piranhas i hovedkonkurransen på Berlinalen – basert på boken. De fikk faktisk gulløven i Berlin for manuset.

Jeg møter også Letizia Battaglia (84), som har konfrontert og avslørt mafiaen i en årrekke. Kim Longinottos dokumentar Shooting the Mafia dreier seg om denne berømte fotografen (les intervjuet med Battaglia her).

Mafiafilmer som Gudfaren og Goodfellas er «noe dritt»

Både Saviano og Battaglia er tydelige på at det vi har blitt servert av mafiafilmer – som Gudfaren (Coppola, 1972/74/90) og GoodFellas (Scorsese, 1990) – er «noe dritt». Italiensksnakkende Saviano kaller det estetisering. Italiensksnakkende Battaglia med det rødrosa håret spytter nærmest ut det engelske utrykket «It’s shit!» på mitt spørsmål om disse filmene, som ifølge de to er romantisert, der kriminelle framstilles som karismatiske skikkelser og blir manges forbilder.

FRA SHOOTING THE MAFIA. Roberto Saviano og Letizia Battaglia er to modige kritikere av italiensk mafia.

Fattig ungdom i Napoli tjener i dag rundt 50 euro uken på ærlig arbeid. Men som Saviano sier, lar de seg gjerne heller friste med 500 eller 5000 euro som kriminelle. Regissør Claudio Giovannesi valgte ut unge amatørskuespillere fra Napoli til Piranhas. Unge «uskyldsrene» 15-åringer – som i filmen sier «vi ville aldri gjøre en flue fortred!». Men så fanges de inn i en ond sirkel av kriminalitet og vold med tragisk utløp. Som Saviano forteller oss, har mange nærmest ikke annet valg, da 30 prosent faller ut av skolen, og arbeidsløse mister respekt eller latterliggjøres. Regissøren forsøker å vise at kriminalitet også kan være et …

Abonnement halvår kr 450


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)