Filosofisk akselerasjonisme er en tendens som først ble utkrystallisert som en egen intellektuell retning i Storbritannia på midten av 1990-tallet. Rundt det kulturkritiske kollektivet CCRU (Cybernetic Culture Research Unit) ved Universitetet i Warwick i England dannet det seg et radikalt og tverrfaglig miljø som kombinerte avantgardistisk fransk teori, sciencefiction-inspirert popkultur, sosiologi, politikk og teknologistudier i sin søken etter et fremtidsrettet ideologisk prosjekt som kunne svare til det de oppfattet som samtidens behov for et nytt intellektuelt paradigme.
CCRU ble offisielt etablert av cyberfeministen Sadie Plant, som i tiden mellom 1995 og 1997 var ansatt ved filosofiinstituttet i Warwick. CCRU var en løst sammensatt gruppe som bestod både av studenter og ansatte ved universitetet. Tenkere som Nick Land, Stephen Metcalf, Mark Fisher, Iain Hamilton Grant, Reza Negarestani, Robin Mackay, Ray Brassier og Kodwo Eshun var til forskjellige tider assosiert med CCRU. I tiden etter Sadie Plant forlot universitetet i Warwick tok Nick Land over som lederfigur for kollektivet, og i dets aktive periode frem til 2003 ble CCRUs arbeider stadig mer eksperimentelle og overskridende i forhold til den akademiske standarden. CCRU flyttet etter hvert aktiviteten sin til en privat leilighet og publiserte hovedsakelig arbeidene sine som selvproduserte fanziner.
Robot- og datateknologi fascinerte
CCRUs akselerasjonisme tok for seg de moderne samfunnenes stadig større potensial for fornying og utvikling og rettet . . .
Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)