Husene vi var, byene vi er


To viktige dokumentarer som demonstrerer kortfilmformatets potensial og synliggjør mangfoldet i vår tids dokumentariske filmfortellinger.

Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.
Email: neilyounggb@gmail.com
Publisert: 2019-01-02
The Houses We Were (Le case che eravamo) / DIALOGUE

Arianna Lodeserto Regissør Yuka Sato (Italia / Japan)

Ny Tid og Modern Times Review løftet i fjor fram kortdokumentaren – et levende og rikt format som altfor ofte blir oversett i vår spillefilmformat-fokuserte verden. Hver måned rapporterte vi om minst to av de beste arbeidene som ble vist på en aktuell filmfestival. Nå som som året nettopp er over, griper vi tak i to fremragende filmer som av ulike grunner glapp unna, men som er altfor viktige til å ignorere.

Kvinnelig filmkunstner

Arianna Lodesertos The Houses We Were (Le case che eravamo) og Yuka Satos DIALOGUE varer i henholdsvis 18 og 17 minutter. Deres så å si identiske lengde er ikke de to kortfilmenes eneste fellestrekk: Begge er laget av en kvinnelig filmkunstner hvis verker krysser skillelinjen mellom foto og film; begge presenterer et spesifikt og tett befolket byrom (Roma/Tokyo); begge har regissører som selv tar hånd om både skript, produksjon og redigering. Sistnevnte arbeidsoppgave, redigeringen, er helt avgjørende her: The Houses We Were og DIALOGUE er milevis fra dagens «slow cinema»-trend. I stedet tar de i bruk en hurtig, huggende rytme. De fleste takningene framstilles i glimt som knapt er lengre enn ti sekunder. Resultatet er kompakte, stimulerende miniatyrer, som – i likhet med mange kortfilmer uansett sjanger – evner å dekke imponerende mye, innenfor svært knappe tidsrammer.

Men på alle andre områder kunne ikke de to filmene vært mer forskjellige, der de opererer i motsatte ytterpunkter av dokumentarfilmens spektrum, og med det synliggjør de mangfoldet i vår tids dokumentariske filmfortellinger.

En overbevisende hyllest til dem som nekter å akseptere de rikes utbytting.

Av de to regissørene er Lodeserto best kjent, siden hun i løpet av det siste tiåret har hatt en rekke anerkjente fotoutstillinger, så vel i hjemlandet Italia som internasjonalt. Lodesertos arbeider, både i foto og film, sirkler tematisk rundt byer og psykogeografi og har et uttalt sosialt engasjement. The Houses We Were er hennes regidebut, og ble skapt i nært samarbeid med en viktig italiensk institusjon opprettet på 70-tallet, Den demokratiske arbeiderbevegelsens audiovisuelle arkiv (AAMOD) i Roma.

En av AAMODs grunnleggere, og også formann gjennom mange år, var den anerkjente manusforfatteren Cesare Zavattini (1902–1989) – tre ganger Oscar-nominert, og blant annet ansvarlig for manuset til Vittorio De Sicas …

Abonnement halvår kr 450


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)