Bestill høstutgaven her

Hudløs eksponering

Selvportrett
ANOREKSI: Ublu bruker Lene Marie Fossen sitt eget forpinte legeme som lerret for sorg, smerte og lengsel i sine serier av selvportretter – aktuelle både i dokumentarfilmen Selvportrett og i utstillingen Gatekeeper.

Gatekeeper (Utstilling og bok)
Lene Marie Fossen
Shoot Gallery, Oslo

Fotografen kler av seg foran sitt eget kamera helt til det kun er ben og knokler igjen. Den skinnmagre kroppens hjelpeløshet er hjerteskjærende. Tross et helt liv med anoreksi er positurene Lene Marie Fossen (1986–2019) inntar, både grasiøse og tidløst klassiske. Koloristikken, romfølelsen og iscenesettelsen er som av de gamle mestere.

FOTO: Lene Marie Fossen
FOTO: Lene Marie Fossen

Endringsangst

Lene Marie Fossen rakk å gi et ansikt til sykdommen anoreksi og fant et fristed fra diagnosen gjennom fotografering. Den rå og eksepsjonelle kraften i bildene hennes plasserte henne blant samtidens få internasjonale fotografiske genier.

Bildene hennes berører et urovekkende tangeringspunkt hvor livsangsten krysser grensen for dødeligheten.

Filmen om henne evner å ta meg tett og lavmælt inn i hennes bitre eksistensielle kamp. Tidvis sanser jeg noe større, en . . .

Kjære leser. Opprett/åpne din frie leserkonto med din epost over for å lese videre.
(Har du abonnement, logg inn her.)

Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.

Relaterte artikler