FOTO: Lene Marie Fossen
FOTO: Lene Marie Fossen

Hudløs eksponering


RÅ KRAFT: Ublu bruker Lene Marie Fossen sitt eget forpinte legeme som lerret for sorg, smerte og lengsel i sine serier av selvportretter – aktuelle både i dokumentarfilmen Selvportrett og i utstillingen Gatekeeper, som begge har premiere 17. januar.

Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Email: ellen@landefilm.com
Publisert: 2020-01-01
Selvportrett (dokumentarfilm)
Regissør: Margreth Olin Katja Høgset Espen Wallin
(Norge)

Gatekeeper (Utstilling og bok)
Lene Marie Fossen
Shoot Gallery, Oslo

Fotografen kler av seg foran sitt eget kamera helt til det kun er ben og knokler igjen. Den skinnmagre kroppens hjelpeløshet er hjerteskjærende. Tross et helt liv med anoreksi er positurene Lene Marie Fossen (1986–2019) inntar, både grasiøse og tidløst klassiske. Koloristikken, romfølelsen og iscenesettelsen er som av de gamle mestere.

FOTO: Lene Marie Fossen FOTO: Lene …

Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn under om du har abonnement.

Innlogging

Abonnement kr 195 kvartal