– Molbopolitikk

– Dersom ikke Skogholm nå griper inn bør Venstre framover snakke lavt om jernbane og miljøvennlig samferdsel, mener Naturvernforbundet.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Leder av Naturvernforbundets samferdselsgruppe, Kjell Erik Onsrud, er rystet over at Obos får lov til å stikke kjepper i hjulene for fremtidig dobbeltspor til Gjøvikbanen.

– Dette er molbopolitikk. Vi krever at samferdselsminister Skogsholm viser ansvar ved øyeblikkelig å stanse byggearbeidene til Obos, og pålegger partene å finne en løsning som sikrer muligheten for å gi banen dobbeltsporet tilbake, sier Onsrud, som på tirsdag delte ut løpesedler til passasjerer fra Gjøvikbanen på Oslo Sentralbanestasjon.

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus har startet en e-post-kampanje rettet mot Venstre for å legge press på partiets statsråd.

– Vi ber folk fortelle Venstre at det å bygge bort framtidas mulighet for å gi Gjøvikbanen tilbake dobbeltsporet sitt står i grell kontrast til partiprogrammets fine ord om «Bærekraftig utvikling og samferdsel», forteller Onsrud.

Han mener at den enkleste og billigste løsningen ble valgt da Gardermobanen tok det ene av Gjøvikbanens to spor nedenfor Etterstadskjæringen.

– I dag hemmer enkeltsporet trafikkavviklingen i rushtiden ved at Gjøvik-togene blir stående og vente. Reisetiden Oslo – Gjøvik har blitt 15 minutter lenger etter at Gardermoen kom, sier Onsrud, som mistenker Jernbaneverket og Obos for å prøve å skjule fadeser og rein inkompetanse.

– Gjøvikbanen har flere reisende enn Sørlands- og Bergensbanen til sammen. Det blir for dumt hvis ikke det er mulig å justere byggeprosjektet til Obos slik at framtida får en mulighet til å gi banen tilbake sitt tapte spor, mener lederen av Naturvernforbundets samferdselsgruppe, og legger til:

– Dersom ikke samferdselsminister Skogsholm nå griper inn bør Venstre framover snakke lavt om jernbane og miljøvennlig samferdsel. Hun har hittil valgt å se en annen vei mens Obos med sitt byggeprosjekt på Etterstad er i ferd med å tette igjen Gjøvikbanens trasé inn til Oslo S.

---
DEL

Legg igjen et svar