Historien om Nokia


At Nokia-gründerne i dag jobber på vaskeri eller loffer rundt arbeidsløse i Salo, er mildt sagt oppsiktsvekkende.

Hruza er tsjekkisk/norsk filmskaper og fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: hruzam@gmail.com
Publisert: 2017-10-12
Nokia Mobile – We Were Connecting People
Regisør: Arto Koskinen
(Finland)

Åh, så irritert og deprimert jeg blir når jeg dekker til en herlig middag, og barna spiller spill på iPhonene sine og samboeren browser nyhetsoverskriftene på sin. Sjelden tar han seg tid til å lese en artikkel i sin helhet; det er så mye annet som må sjekkes først – været, mailer, Facebook, beskjeder, og været igjen. Kanskje har det kommet en oppdatering? Kanskje blir det sol likevel? Jeg har de siste ti årene undret meg over hvilken djevel det var som oppfant denne gjenstanden, som koster flere tusen kroner, som tar så stor plass i livene våre og som alle føler er en livsnødvendighet.

Det var en gang. Nokia Mobile – We Were Connecting People er en fascinerende dokumentar som forteller historien om et lite, uskyldig radioelektronisk firma ved navn Nokia, som startet opp langt ute i de finske skoger. De skrev historie da de laget sin første «kommunikator», eller mobil, som det kom til å hete her. De trodde at dette kunne være av interesse for en tiendedel av befolkningen. Da salget tok seg opp, sa en av utviklerne: «Vi har ingen aning hvilket monster vi har sluppet løs!»

Likestilt fellesskap var grunnmuren til Nokias suksess – alle var lønnet likt, alle deltok da de fant frem til Nokia-slagordet.

Filmen går ikke videre inn i debatten om hvordan mobilen påvirker vårt samfunn. Den forteller – i et standard dokumentarspråk med mange interessante arkivklipp fra 90-tallet – hvordan et lite, finsk firma i landsbyen Salo gjennom 14 år vokser til å bli den ledende mobilprodusenten i verden.

Connecting Nokia People. «Vi skulle ha tatt patent på det arbeidsmiljøet vi skapte», sier den tidligere sjefen seriøst. Det likestilte fellesskapet var grunnmuren i Nokias suksess. Alle var lønnet likt, så lønnsrivalisering eksisterte ikke. Konkurranse de ansatte imellom besto i å komme opp med de beste prosjektene, ideene og historiene, og slik klarte de å opprettholde inspirasjonen i utviklergruppen. Da de skulle finne et slagord for Nokia, satte de opp en boks i korridoren og ba ansatte legge inn forslag. En tekniker ved navn Ove kom opp med frasen «Nokia – connecting people», men selv foretrakk han «Connecting Nokia People», fordi han følte at det var arbeidsteamet som var «connected». Ideene til mange av de …

Abonnement kr 195/kvartal

Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?