«Tool for survival»

Hinsides kunstrommet

Romanen kan være et nyttig hjelpemiddel når vi utforsker nye måter å betrakte kunst på. 

Kjetil Røed
Email: kjetilroed@gmail.com
Publisert: 01.10.2018

Å se kunst er noe merkelige greier. En av sidene ved denne aktiviteten, som jeg som kunstanmelder stadig vekk utviser selv, er veloppdragenhet: Vi spaserer rundt i galleriet (eller museet), gjerne med en alvorlig og tenksom mine, og ser på de mest absurde sammensetninger av former, ideer og figurer. Og venter. Og grubler. Hvorfor gjør vi dette? Og hvorfor akkurat på denne måten? Leseren får unnskylde at jeg stiller såpass – i det minste tilsynelatende – banale spørsmål, men jeg er stadig mer overbevist om at jo enklere spørsmål vi stiller, jo lenger inn i sakens kjerne kan vi trenge.

Jo enklere spørsmål vi stiller, jo lenger inn i kjernen kan vi trenge.

I tillegg til den andektige flaneringen i kunstrommene kommer den rituelle kretsingen rundt gjenstander – altså kunsten – uten at vi kommer i fysisk berøring med den. Hvorfor vi gjør dette, er naturligvis fordi vi følger kunstens regler og kunstrommets «skript», men grunnen til at vi ikke skal spørre om fremførelsens opphav, er mindre klart: Da er vi inne i doxa, det som er-slik-det-er. Filosofen Roland Barthes kaller dette for det mytiske laget i menneskelivet; ting vi bare tenker, føler og gjør «fordi det er sånn». Det ligger en berøringsangst i – den kanskje hånlige – avvisningen av «det banale», som er i kontakt med noe som er alt annet enn banalt.

Gamle mestere

Tintoretto, Den hvitskjeggete mannen

… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
[wpdevart_facebook_comment curent_url="https://www.nytid.no/hinsides-kunstrommet/" order_type="social" title_text="Kommentarer" title_text_color="#000000" title_text_font_size="22" title_text_font_famely="monospace" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="3" ]

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.