Abonnement 790/år eller 195/kvartal

Herodots isonomia

Dag Herbjørnsrud
Dag Herbjørnsrud
Tidligere redaktør i NY TID. Nå leder av Senter for global og komparativ idéhistorie.
ISONOMIA / Herodot har den tidligste, om ikke også den vakreste, beskrivelsen av et godt styre, isonomia

Noe av de samme lærdommene som er nevnt i hovedartikkelen, kan vi ta med oss fra den nyeste utgaven av demokrati-indeksen til The Economist Group – som publiseres av The Economist. Bortsett fra nordiske land og Irland er det kun to land i verden som nå i 2021 defineres som fullverdige demokratier (da i betydningen noe helt annet enn demokratia i Athen): nemlig New Zealand og Canada.

Men heller ikke disse sikrer nødvendigvis likhet for loven for de mest utsatte. Se bare på hva parlamentet i landet på toppen av listen, Norge, gjorde 27. april i år: Da vedtok stortingsflertallet et lovforslag som gjør at alle barn som flykter alene til Norge, og som er mellom 15 og 18 år, skal få et dårligere omsorgstilbud enn andre barn (sic!). De mest sårbare blant oss skal nemlig ikke bli beskyttet av barnevernet, men de skal ved lov nå isteden kontrolleres av Utlendingsnemnda (UNE). Som Redd Barna påpeker: «Det bryter med barns rettigheter og er ikke i tråd med Grunnlovens forbud mot usaklig forskjellsbehandling.»

Er 27. april-vedtaket flertallets vilje (demokrati)? Ja, så absolutt. Har vedtaket noe å gjøre med likhet for loven, et balansert styre og rettferdighet for enkeltindividet (isonomi)? Nei, så absolutt ikke.

Eller se på Danmark, som så vidt ble definert som et fullverdig demokrati hos The Economist for 2020: I april ble det kjent at regjeringen og parlamentsflertallet skal sende nær 200 syriske flyktninger, inkludert kvinner og barn, tilbake til det brutale Assad-regimet. Den danske Statsministeren vil samarbeide med Syrias diktator for å få dette til. Slik kan det altså gå uten isonomi.

Så hva gjør vi når selv våre fremste «fullverdige demokratier» i 2021 vedtar undertrykkende lover mot sårbare barn i vår midte? En løsning kan være å søke seg til bøkene. Både Schubert (2021) og Karatani (2017) viser spesielt til en av Anatolias tidligste historikere, nemlig Herodot (ca. 484–425). Han ble født i kosmopolitiske Halikarnassos, en by i Vest-Asia som var en del av det persiske riket, og oppvokst på Samos – som handlet med Egypt snarere enn med Athen. I Herodots historieverk Undersøkelsen (også kjent som «The Histories», av historíai, granskning/undersøkelse) kommer hans kosmopolitiske perspektiver tydelig frem, som når han en rekke ganger irettesetter grekere flest.

I del tre av sitt verk har Herodot den tidligste, om ikke også den vakreste, beskrivelsen av et godt styre, isonomia. Det skjer når han skildrer diskusjonene om statsform før den persiske kong Darius skulle overta makten i september 522 før vår tidsregning. Syv allierte var da samlet for å diskutere den kommende maktfordelingen, og den første som tok ordet, var persiske Otanes. Han argumenterte mot monarkiet og det at én person skulle ha det avgjørende ordet. Istedenfor argumenterte Otanes for rettferdighet for alle, utgått fra likhet for loven. En rekke av dagens moderne oversettelser er misvisende på dette området, men Otanes bruker i Herodots språkføring ikke begrepet demokratia, men snarere isonomiēn: «Styret ved mange har for det første det vakreste navnet for å beskrive det – isonomia. Og folkene ved makten gjør da intet av hva monarkene gjør.»

Ved et slikt styre holdes de styrende «ansvarlig for oppførselen ved makten, og alle spørsmål settes frem for debatt» (3:80).

Vi kan her se en likhet med hvordan Aristoteles opplyser hvordan også fønikiske Kartago la alt frem for debatt for sine borgere. Herodot forteller dog at Otanes taper avstemningen blant de syv. De velger et opplyst monarki for det Darius’ persiske rike, istedenfor både isonomi og oligarki. Men til gjengjeld ble Otanes og hans familie tilkjent retten til å være en fri familie i Persia. De trengte ikke følge kongens ordre, noe som gjaldt også på Herodots tid, forteller historikeren.

Mange vil i dag betvile at en slik forfatningsmessig diskusjon kan ha funnet sted i det antikke Persia. Herodot skrev da også at hans samtids grekere mistrodde beretningen, og det er mulig at skildringen var et retorisk grep fra historieskriverens side.

I sjette del av Herodots verk kan vi se en ny understreking av at «det gode styre» ikke var en athensk oppfinnelse, slik det fremstilles i dag. Han skriver der at persiske Darius i år 492 sendte svigersønnen Mardonius ut til den «asiatiske kyst» ved Jonia, vest i det persiske riket:

«Her gjorde han noe som storlig vil forundre de grekere stort som ikke kan tro at Otanes erklærte til de syv medsammensvorne at Persia skulle ha et demokratisk styre [her bruker Herodot begrepet dēmokrateesthai]: Han fjernet tyrannene i alle de joniske statene og satte opp demokratiske institusjoner i stedet» (6:43).

Momrak om Mesopotamia

Og når vi er klar over de grunnleggende tekstene fra Herodot [se undersak] og Aristoteles, er det også lettere å ta et nytt steg videre inn i skildringene av det gode styre gjennom tidene. På slutten av 2020 kom det også på norsk ut en bok som gir nye perspektiver på tiden før den kortvarige athenske «gullalderen». Nemlig historikeren Kristoffer Momrak og hans Midtøstens metropoler (Scandinavian Academic Press).

Mot slutten av boken følger Momrak for eksempel opp den danske assyriologen Thorkild Jacobsen (1904–1993) og hans banebrytende studie fra 1943: Primitive Democracy in Ancient Mesopotamia. I likhet med Geoffrey Evans fant Jacobsen tegn på eksisterende folkeforsamlinger og demokratiske institusjoner i sumeriske bystater omtrent 2000 år før vår tidsregning, altså over ett årtusen før de joniske bystatene ble dannet. Professor Marc Van de Mieroop er blant dem som har gått videre på slike perspektiver, som i Philosophy Before the Greeks: The Pursuit og Truth in Ancient Babylonia (Princeton University Press, 2016).

Momrak skriver i en norsk kontekst, så han må da naturligvis være noe forsiktig med for omkalfatrende fremstillinger. Men også i sine noe konservative drøftinger får han fint frem hvordan «folkets representanter deltok i forsamlinger som dømte i rettssaker» – ved å vise til tekster som skildrer nabolagsdomstoler i de gammelbabylonske bystatene. Tidvis virker det som man i det antikke Irak hadde et mer humanistisk styre enn i det senere Athen, eller i USAs slavebaserte sørstater for den del. Som når Momrak skriver:

«Borgerne hadde ukrenkelige privilegier og var beskyttet av loven […]. Babylonerne selv mente imidlertid at ikke engang en hund kunne drepes når den først var blitt innbygger av byen.»

Hammurabis lover (fra ca. 1750 før vår tidsregning) åpnet for nabolagsdomstoler (babtum), der folk flest dømte eller frifant sine medborgere. I det antikke Babylon aner vi tegnene til det første «gode styre», med likhet for loven, noe av det man i Jonia senere kom til å kalle isonomia. Nyere forskning, for å sitere formuleringer fra Momrak, viser at Hellas blir «å regne som en kulturell periferi til Midtøsten, snarere enn som opprinnelsen til en unik vestlig kultur. Med utstrakte forbindelser til fønikerne, Egypt og Mesopotamia i jernalderen var det mange veier påvirkning fra Midtøsten kunne nå grekerne».

Det fantes altså intet «gresk mirakel». Og med dét perspektivet kan vi kanskje lettere forstå hvorfor et land som Botswana i 2021 er det 33. mest demokratiske land i verden, ifølge demokrati-indeksen, kun et halvt århundre etter frigjøringen fra Storbritannia. Botswana er nå på «godt styre»-nivå med Italia – samt foran land som Belgia og Slovenia. Vi har da også en lang rekke tidlige eksempler på folkestyre, fra for eksempel antikke Licchavi og Shakya i nord-India til irokeserne i det nordlige Amerika.

Det vi kan ta til oss fra alt dette, er vel at verken gode eller dårlige styrer er forbeholdt én tradisjon eller «én kultur». Snarere kan isonomia, uansett om det først oppsto i Mesopotamia eller i Jonia eller et annet sted, forstås som et universelt mål.

Det holder nemlig ikke at folkeflertallet styrer. Det avgjørende er om det finnes rettferdighet, frihet og likhet for loven, for alle. Bare spør Johan Huizinga.

se hovedsaken: Folkeforførere elsker flertallsavgjørelser

- egenannonse -

Siste kommentarer:

Siste artikler

Ikonografi, vevkunst og arkitektur

KUNST: Hvordan kan kunst og håndverk forstås som forskjellige. I utgivelsen med Aby Warburgs tekster blir vi kjent med at forhold som befinner seg utenfor verket som studeres, må bli vektlagt for å kunne forstå det. I likhet med slik utgivelsen med Lina Bo Bardi, er arkitektur nærmest uforståelig uten å kjenne den kontekst den framkommer innenfor.

Farvel med et Irland

POESI: Paula Meehan har et skarpt blikk for sosiale realiteter kombinert med en følelse av mystikk. Eksempelvis kan man spørre om det innerste i religionen er det samme som i sosialismen – at du selv er alle de andre?

Krigen i Ukraina var en gudegave for NATO

NATO: I stedet for å vise storsinn overfor en motstander som ikke lenger ønsket å være en fiende, fortsatte USA med å ekskludere Russland og avviste enhver idé om en felleseuropeisk sik-kerhetsarkitektur.

Atomkrigens spøkelse

ATOMVÅPEN: Hovedbudskapet i Annie Jacobsens bok er å demonstrere hvor forferdelig en atomkrig vil være. En atomkrig ville ødelegge det uunnværlige antropologiske grunnlaget for enhver form for høykultur og teknologi.

Nour Shams: «Skyt! Skyt!», sier en stemme

REPORTASJE: Du forstår ikke hvor du er – innendørs, utendørs, i første etasje, i andre, om et tak har rast sammen, eller om du befinner deg på en gårdsplass, eller om det kanskje ikke var et tak, men et gulv. Hver eneste by her, selv den minste, er en lunte som er klar til å bli tent.

Stereotypier om Øst-Tyskland

TYSKLAND: Sammenslåingen av Vest- og Øst-Tyskland skjedde på førstnevntes premisser. Men problemet med Oschmanns bok om dette ligger i spenningen mellom det retoriske og det sosioøkonomiske perspektivet: Hva er retorikk, og hva er fakta?

Peptalk for Ossis

ØST-TYSKLAND: Wellmers iakttakelse om at krigen i Ukraina har utløst en ny distanse eller ‘Entfremdung’ mellom Øst- og Vest-Tyskland, er treffende. Kritikken av Putin oppleves i dag for østtyskerne som et angrep på deres østtyske identitet. Vesten gjør nå Russland urett på samme måte som Vest-Tyskland dominerte øst etter murens fall.

«Vi kjemper mot menneskelige dyr, og vi handler deretter.»

MIDT-ØSTEN: Robert Fisk reflekterer over normaliseringen av krigføring og israelernes forakt for folkeretten. Han ser også på sin egen rolle som referent fra blodbad og massakrer, på sine fortellinger fra massegraver, fra tortur og henrettelser i nesten et halvt hundre år.

Jeg var helt ute av verden

Essay: Forfatteren Hanne Ramsdal forteller her hva det vil si å bli satt ut av spill – og komme tilbake igjen. En hjernerystelse fører blant annet til at hjernen ikke klarer å dempe inntrykk og følelser.

Når man i stillhet vil disiplinere forskningen

PRIO: Mange som reiser spørsmål om legitimiteten til USAs kriger, synes å bli presset ut fra forsknings- og mediainstitusjoner. Et eksempel er her Institutt for fredsforskning (PRIO), som har hatt forskere som historisk sett har vært kritiske til enhver angrepskrig – som neppe har tilhørt atomvåpnenes nære venner.

Er Spania en terrorstat?

SPANIA: Landet får skarp kritikk internasjonalt for politiets og sivilgardens utstrakte bruk av tortur som aldri straffeforfølges. Regimeopprørere fengsles for bagateller. Europeiske anklager og innvendinger ignoreres.

Er det noen grunn til å juble over koronavaksinen?

COVID-19: Fra offentlig hold ytres det ingen reell skepsis til koronavaksinen – man anbefaler vaksinering, og folket er positive til vaksinen. Men er omfavnelsen av vaksinen basert på en informert beslutning eller et blindt håp om en normal hverdag?

De militære sjefene ville utslette Sovjet og Kina, men Kennedy sto i veien

Militært: Vi tar for oss amerikansk strategisk militærtenkning (SAC) fra 1950 til i dag. Kommer den økonomiske krigen å bli supplert ved en biologisk krig?

Hjemlengsel

Bjørneboe: Jens Bjørneboes eldste datter reflekterer i dette essayet over en mindre kjent psykologisk side ved sin far.

Arrestert og satt på glattcelle for Y-blokka

Y-BLOKKA: Fem demonstranter ble ført vekk i går, blant dem Ellen de Vibe, tidligere direktør i Oslos plan- og bygningsetat. Samtidig havnet Y-interiøret i containere.

En tilgitt, lutret og salvet korgutt

Tangen: Finansnæringen tar kontroll over norsk offentlighet.

Michael Moores nye film: Kritisk til alternativ energi

MiljøFor mange er grønne energiløsninger bare en ny måte å tjene penger på, hevder regissør Jeff Gibbs.

Pandemien vil skape en ny verdensorden

Mike Davis: Ifølge aktivisten og historikeren Mike Davis ligger det i ville reservoarer, som blant flaggermus, opptil 400 typer koronavirus som bare venter på å smitte over til andre dyr og mennesker.

Sjamanen og den norske ingeniøren

SAMHOLD: Forventningen om et paradis fritt for moderne framskritt ble til fortellingen om det motsatte, men mest av alt handler Newtopia om to svært ulike menn som støtter og hjelper hverandre når livet er som mest brutalt.

Hudløs eksponering

Anoreksi: Ublu bruker Lene Marie Fossen sitt eget forpinte legeme som lerret for sorg, smerte og lengsel i sine serier av selvportretter – aktuelle både i dokumentarfilmen Selvportrett og i utstillingen Gatekeeper.