Hengiven skildring av fattige saltarbeidere

Saltproduksjonen i India er en av verdens største. Farida Pacha lar oss møte en familie som lever og jobber med æren – men også fattigdommen – i behold.

Endre
Underviser filmvitenskap på NTNU Epost endreeid@gmail.com

My Name is Salt
Regi: Farida Pacha

 

En ung kvinne holder fast i et religiøst, fargerikt ikonmaleri mens hun sitter på toppen av en overlesset og skranglete traktortilhenger som er på vei ut i et tørt ørkenlandskap. Traktoren frakter en hel familie som er på vei til å starte sitt årlige arbeid her ute i ødemarken i den indiske delstaten Gujarat. I åtte måneder kommer de til å jobbe for å dyrke frem salt som de så vil selge for en billig penge. Deretter må de grave ned arbeidsredskapene sine og returnere til hjembygda. Ørkenen vil for en stund bli erstattet av hav, før de kan reise tilbake, grave arbeidsredskapene sine opp igjen, og starte arbeidet på nytt.

My Name is Salt from MAGNETFILM on Vimeo.

Den indiske filmskaperen Farida Pacha tegner langt ifra noe religiøst bilde av familiens strev i den observasjonelle dokumentaren ved navn My Name is Salt. Vi følger dem fra ankomst til avreise i en utførlig skildring som vektlegger det tålmodighetskrevende, pirkete, tunge og rituelle i det fysiske arbeidet. Leiren som fester seg i tykke lag på de tynne menneskeanklene; vanndråper som går til spille; byrden av en maskin som ikke fungerer; en kvinne som danser seg ut av repetisjonen – alt får like mye plass i de avmålte, likevektige, helstøpte bildene til kinematograf Lutz Konermann.

I tålmodig ro observerer filmen arbeidets trege, nærmest usynlige bevegelse. Vi gis ingen forklarende informasjon før helt til slutt, så vi blir sittende uvisse om hva denne og denne handlingen egentlig skal føre til. Det er lett å falle inn i de repetitive bevegelsenes her og nå, og betrakte arbeidets gjøremål som små, nærmest ubetydelige rykk i en prosess uten ende.

my-name-is-salt-2Eksistensiell innfallsvinkel. I en director’s note på filmens hjemmesider forteller Farida Pacha følgende:

«This is not a social issue film, even though the story of the salt people and their exploitation is a shocking one. What attracts me is the more fundamentally tragic question at the heart of their existence: What compels them to return to the desert to labor tediously year after year, generation after generation? What meaning do they find in this existence?»

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.