Grusomhetens teater

«Hendene hennes var en vei / av pustende trær»

Kosmos’ beibi, Dikt i samling
POESI / Kosmos’ beibi av Gunnar Wærness, og Samling av Erling Kittelsen er to bøker som har en likhet i hvordan de strekker seg bort fra det personlige (forfatter)jeget og låner stemmer fra omgivelsene. Sistnevnte gjør narr av kulturturisten og New Age-forbrukeren som den ene måneden går på kveldskurs i sufisme og den neste i sjamanistisk tromming.

Ved dette årsskiftet ser vi i NY TID nærmere på noen av årets diktutgivelser.

Men først to spennende diktere som begge ga ut to diktsamlinger i fjor: Av Cornelius Jakhelln utkom forsinket samtidig Livshjulet og Min verden av vrak og vindu mot nåden (Cappelen). Og fra lommeforlaget Antipode Films kom det to diktsamlinger av legendariske Øystein Wingaard Wolf#: Min barndom og Oransje. Begge disse dikterne er snart unike i Norge ved å skrive en poesi basert på billedspråk og visuelt talent.

Mønsterrimede sonetter om lukkede fiskemottak og militærbaser er uvanlig servering.

Alle fire diktsamlingene dreier seg om en uprivilegert barndom beskrevet i et fantasifullt lys. Wolf er med jødisk far oppvekst i Oslo-arbeiderklassen på Teisen: Her møter kaptein Nemo romhunden Laika, og «Pappa hadde fått låne penger til en stor leilighet / Han stekte spansk omelett, plystret og fektet, / hadde aldri likt seg i en Gerhardsengate». Mens Cornelius Jakhelln, hjemkommet til Sørlandet fra Berlin under pandemien, drar skolemobbingen frem fra minnet og observerer hvordan «de forfalne hyttene på holmene er revet». Han minnes moren: «Snøfnuggene virvler forbi vinduene / i den hvitmalte sørlandsbyen / De er her bare en eneste gang / Slik er det også med folk.»

Nobelprisblank

Jo E#ggen, en dikter som i likhet med Jakhelln har formsansen preget av det norrøne, fortsatte i år sin mangeårige serie diktsamlinger med motiver fra . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Håkan Sandell
Håkan Sandell
Sandell er nå NY TIDs faste kritiker av poesi. Han er svensk poet og litteraturanmelder. Han er nå fast poesi-kritiker i NY TID. Sandell har gitt ut rundt 30 bøker, og i flere tiår har han også virket som kulturskribent i den svenske morgenavisen Sydsvenskan. Hans siste bok er diktsamlingen Jorden öppnar portarna (2023).

Relaterte artikler