Bestill vårutgaven med varslerbilaget her

Helbredelse i det naturlige


1900. Vegetarier
Künstler und Visionäre suchen nach dem neuen Paradies
Forfatter: Peter Michalzik
Forlag: DuMont Buchverlag (Tyskland)

NYTENKERE: Det anarkistiske kollektivprosjektet Monte Verità var et grensesprengende, vibrerende sentrum med inspirasjon for tankegods som finner gehør også i dag.

(Maskin-oversatt fra Norsk av Gtranslate (utvidet Google))

En pensjonatvertinne i Torino titter gjennom et nøkkelhull og ser en splitter naken mann danse i orgiastiske piruetter, alene. Innimellom improviserer han vilt på piano. Slik setter Peter Michalzik scenen for boken 1900. Vegetarier, Künstler und Visionäre suchen nach dem neuen Paradies («1900. Vegetarianere, kunstnere og visjonære søker et nytt paradis»). Den nakne danseren er en av tidenes mest innflytelsesrike filosofer – Friedrich Nietzsche. I Slik talte Zarathustra# beskrev han idealet: Det frie individ, løsrevet fra det allmenne, fra flokken, fra Gud. På leting etter en dionysisk energi, som skaper av et nytt selv, «overmennesket».

Når alle bånd til det bestående er kuttet, befinner vi oss riktignok raskt i et truende ingenmannsland. Nietzsche forutså på uforklarlig vis sin egen skjebne: «Ti år med genialitet, ti år med sykdom.» Sine siste år tilbrakte geniet i taus hjelpeløshet, i sin søsters varetekt. Et liv nærmere naturen.

Det nakne mennesket var det naturlige mennesket.

Men inspirasjonskilder er udødelige. Nietzsches ånd gjenfinner vi i Monte Verità («Sannhetens berg»), et fenomen som er både jordnært og utopisk, et sentrum for avhoppere av mange slag på en høyde ved Lago Maggiore i Sveits. I brytningen mellom gammel og ny tid ved århundreskiftet 1900 samlet det seg en gruppe individualister som ville fri seg fra samfunnets lenker og vie seg til nyskaping.

De var pasifister, forfattere, malere, dansere, vegetarianere, anarkister, politiske opprørere, selvutnevnte profeter med langt hår og pannebånd, såkalte vandreapostler – og alle søkte de et sannere, enklere, helbredende liv, et liv nærmere naturen, uten press og pengejag. Et annet av deres store forbilder var den russiske adelsmannen og forfatteren Lev Tolstoj, som ville kvitte seg med sin formue og leve et asketisk liv på landet (til stor forbitrelse for hans kone, med ansvar for barna).

- annonse -

Monte Verita

Monte Verità startet som et kollektivprosjekt. En håndfull gründere var skjønt enige: Å betale skatt, avtjene militærtjeneste eller tjene staten på noen som helst måte var av det onde. Reglene var klare: Et medarbeidersystem krevde at alle skulle bidra med arbeid. Arbeidet var imidlertid frivillig, da alt som minnet om utbytting, måtte unngås – noe som etter hvert på uunngåelig vis skapte problemer av disiplinær og økonomisk art.

Dans, musikk og vegetarmat

Sunn, vegetarisk, egenprodusert mat var viktigere enn all verdens moralnormer. Luft og lys var vesentlige helbredelsesfaktorer. Det nakne mennesket var det naturlige mennesket, og kroppen var et tempel. En nysgjerrig lokalbefolkning i Ascona tok turer opp på Monte Verità og kunne iaktta nakne menn og kvinner med hakke og spade, eventuelt iført hjemmesydde lærsandaler (for de som godtok å bruke animalske produkter).

Gründerparet fremfor noen var den belgiske industrimannen Henri Oeverkoven, som hadde lagt byliv og business bak seg, og pianisten Ida Hoffmann. De to levde sammen i et «fritt» ekteskap. Det ble plantet og bygget. Et sanatorium skulle tilby kurer for sivilisasjons-avhoppere. Etter hvert kom dans og musikk i friluft til å spille en stadig større rolle. Nattlig nakendans når været tillot det. Naturlighetsrus.

Monte Verità

Snart tiltrakk Monte Verità seg internasjonal oppmerksomhet og berømtheter, som alle tilbrakte tid i dette samfunnet. Det var dikterne Hermann Hesse, Gerhard Hauptmann, Rainer Maria Rilke, 3Fritz Brupbacher#, en av Sveits’ førende anarkister, de russiske anarkistene Mikhail Bakunin og Pjotr Aleksejevitsj Kropotkin.

Selvmord og kokainmisbruk

Den tyske sosiologen Max Weber underla seg flere kurer på berget. Han profiterte dessuten på kretsens frihetsnormer og involverte seg, ifølge Michalzik, i flere affærer med kvinner, uforstyrret av om de hadde andre elskere eller ektemenn. Sjalusi tilhørte en av de samfunnets lenker som skulle brytes. Det fungerte ofte dårlig, selv for Weber, men i større grad for kvinnene. Monte Verità opplevde hele seks selvmord, alle begått av kvinner.

Her spilte ett medlem av kretsen en vesentlig rolle: dosent i psykopatologi Otto Gross. Michalzik beskriver en storartet karismatiker og forfører, som ved sitt kokainmisbruk brant sitt eget og andres lys i begge ender. To kvinner som sto ham nær, døde av overdose, og Gross var mannen med stoffet for hånden.

Til slutt underla han seg – nytteløst – en avvenningskur og en analyse ved Carl Gustav Jung, som senere innrømmet å ha funnet så stor interesse i Otto Gross at han lot flere av hans ideer tilflyte egen forskning. Da hadde Gross flyktet fra klinikken, men senere endte han likevel på et asyl for mentale lidelser, og til slutt døde denne begavede turbomannen syk, utarmet og ensom.

Monte Verità

Gjennom flere tiår besto Monte Verità som vibrerende sentrum og inspirasjon for tankegods som skulle finne stort gehør opp til i dag. Sprikende intensjoner og første verdenskrig medførte at eksperimentet ebbet ut.

Peter Michalzik bygger historien opp anekdotisk, basert på skrifter og legender. Noen evaluering gir han seg pussig nok ikke inn på.

Både komiske og tragiske elementer gjennomsyrer fenomenet Monte Verità. Det preges samtidig av grensesprengende strømninger med inspirerende tankegods. Boken nyter dessuten en utilsiktet aktualitet: De som ikke får nok av gode råd om hvordan vi best skal komme gjennom en kvelende pandemi, vil finne mang en pekepinn i boken 1900. I pakt med naturen, der all helbredelse er tilgjengelig.

Ranveig Eckhoff
Eckhoff er fast anmelder for Ny Tid.

Du vil kanskje også likeRELATERT
Anbefalte

Siste artikler

Journalistikk / «Stinkjournalistikk» mot varslereProfessor Gisle Selnes skriver at Harald Stanghelles kronikk i Aftenposten 23. februar 2020 «ser ut som en støtteerklæring, [men] ligger som en ramme rundt det forterpede angrepet på Assange». Han har rett. Men har Aftenposten alltid hatt dette forholdet til varslere, som for eksempel i tilfellet Edward Snowden?
Om Assange, tortur og straffNils Melzer, FNs spesialrapportør om tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling og straff, sier følgende om Assange:
Med ryggrad og etisk kompass intaktVARSLING Vi trenger en mediekultur og et samfunn bygget på etterrettelighet og sannhet. Det har vi ikke i dag.
Gimmick / Theory of the Gimmick (av Sianne Ngai)Sianne Ngai er én af sin generations mest originale marxistiske kulturteoretikere. Men hun synes opsat på at trække æstetikken ned i sølet.
Samlivsbrudd / Les ruptures conjugales en Afrique subsaharienne musulmane (av Alhassane A. Najoum)Det er dyrt å gifte seg i Niger selv om brudeprisen varierer, og ved skilsmisse plikter kvinner å betale brudeprisen tilbake.
Etikk / Hvilke etiske prinsipper ligger bak de første vaksinestikk?Bak myndighetenes vaksineringsstrategi råder et etisk kaos.
Kronikk / Norge på Europa-toppen i nasjonalisme?Vi hører stadig at Norge er verdens beste land, men det er ikke nødvendigvis slik det oppleves for det store flertallet av nordmenn og folk som flytter hit.
Filosofi / Disobey! A Philosophy of Resistance (av Frédéric Gros) Hvorfor, hvor, når og hvor lenge er vi lydige?
Essay / Jeg var helt ute av verdenForfatteren Hanne Ramsdal forteller her hva det vil si å bli satt ut av spill – og komme tilbake igjen. En hjernerystelse fører blant annet til at hjernen ikke klarer å dempe inntrykk og følelser.
Prio / Når man i stillhet vil disiplinere forskningenMange som reiser spørsmål om legitimiteten til USAs kriger, synes å bli presset ut fra forsknings- og mediainstitusjoner. Et eksempel er her Institutt for fredsforskning (PRIO), som har hatt forskere som historisk sett har vært kritiske til enhver angrepskrig – som neppe har tilhørt atomvåpnenes nære venner.
Spania / Er Spania en terrorstat?Landet får skarp kritikk internasjonalt for politiets og sivilgardens utstrakte bruk av tortur som aldri straffeforfølges. Regimeopprørere fengsles for bagateller. Europeiske anklager og innvendinger ignoreres.
Covid-19 / Vaksinetvang i skyggen av koronakrisen (av Trond Skaftnesmo)Fra offentlig hold ytres det ingen reell skepsis til koronavaksinen – man anbefaler vaksinering, og folket er positive til vaksinen. Men er omfavnelsen av vaksinen basert på en informert beslutning eller et blindt håp om en normal hverdag?
Militært / De militære sjefene ville utslette Sovjet og Kina, men Kennedy sto i veienVi tar for oss amerikansk strategisk militærtenkning (SAC) fra 1950 til i dag. Kommer den økonomiske krigen å bli supplert ved en biologisk krig?
Bjørneboe / HjemlengselJens Bjørneboes eldste datter reflekterer i dette essayet over en mindre kjent psykologisk side ved sin far.
Y-blokka / Arrestert og satt på glattcelle for Y-blokkaFem demonstranter ble ført vekk i går, blant dem Ellen de Vibe, tidligere direktør i Oslos plan- og bygningsetat. Samtidig havnet Y-interiøret i containere.
Tangen / En tilgitt, lutret og salvet korguttFinansnæringen tar kontroll over norsk offentlighet.
Miljø / Planet of The Humans (av Jeff Gibbs)For mange er grønne energiløsninger bare en ny måte å tjene penger på, hevder regissør Jeff Gibbs.
Mike davis / Pandemien vil skape en ny verdensordenIfølge aktivisten og historikeren Mike Davis ligger det i ville reservoarer, som blant flaggermus, opptil 400 typer koronavirus som bare venter på å smitte over til andre dyr og mennesker.
Samhold / Newtopia (av Audun Amundsen)Forventningen om et paradis fritt for moderne framskritt ble til fortellingen om det motsatte, men mest av alt handler Newtopia om to svært ulike menn som støtter og hjelper hverandre når livet er som mest brutalt.
Anoreksi / Selvportrett (av Margreth Olin, …)Ublu bruker Lene Marie Fossen sitt eget forpinte legeme som lerret for sorg, smerte og lengsel i sine serier av selvportretter – aktuelle både i dokumentarfilmen Selvportrett og i utstillingen Gatekeeper.