TURISME OG AUTENTISITET: Den særegne spillefilmen Bait beskriver konflikten mellom lokale fiskere og feriegjester i Cornwall og er et sosialrealistisk drama skildret på en påfallende lite sosialrealistisk måte.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 2020-05-31
Bait
Regisør: Mark Jenkin
(Storbritannia)

«Og nå over til noe helt annet.» Det er ikke første gang jeg innleder en filmanmeldelse med det velkjente Monty Python-sitatet, men jeg burde muligens ha spart det til britiske Mark Jenkins Bait. For dette er så avgjort en spillefilm utenom det vanlige.

Selve handlingen er imidlertid konvensjonell nok. Bait utspiller seg i en liten fiskerlandsby i Cornwall, hvor sameksistensen mellom lokalbefolkningen og tilreisende turister ikke er utpreget harmonisk. «Han er så snobbete at jeg først trodde han snakket tysk», sier den unge jenta som jobber på den lokale puben om en av feriegjestene.

Filmens mest sentrale karakter er fiskeren Martin, som strever med å spare opp penger til å skaffe seg en ny fiskebåt (ikke minst fordi mangelen på båt vanskeliggjør den mest innbringende fangsten), mens broren bruker båten deres til å ta turister med på sightseeing.

Brødrene har måttet selge barndomshjemmet til en familie fra


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.

Abonnement kr 195 kvartal

Close
Logg inn