Gonzo-fortolkning av surrealismens trollkvinne


KOMPROMISSLØS: Boken om kunstneren Leonora Carrington er en reise ut i surrealismens jungel, en vellykket flukt fra det konvensjonelle og en fantasiens infiltrasjon av det etablerte.

Filosof. Fast litteraturkritiker i Ny Tid. Oversetter.
Email: andersdunker.contact@gmail.com
Publisert: 2019-11-08
       
Leonoras reise Forfatter
Forfatter: Susanne Christensen
Forlag: Oktober,

Det er en kjent og beklemmende erfaring at kulturformidlingen ofte kveler kulturen. Selv de mest radikale og grensesprengende kunstprosjekter falmer når galleriene henger opp sine hjelpsomme plansjer; selv de mest overskridende og kaotiske kunstnerliv blir gjort lettfordøyelige av biografene
– omsatt til noe vi kan nærme oss med en påholden nysgjerrighet og det vi anser som en kultivert interesse for nettopp «kulturen». Surrealistene var bevisste på at de måtte flykte fra alt dette.

I denne boken møter kulturskribenten og forfatteren Susanne Christensen den britiskfødte kunstneren Leonora Carrington (1917–2011) ad utallige indirekte veier. Leseren får være med på møtet med et kompromissløst, plaget og samtidig humoristisk kunstnerskap som begynte i mellomkrigstiden, og Carringtons flukt fra en tilstivnet kultur til surrealismens frigjøringsprosjekt.

The birdmen of burnley av Leonora Carrington

Det ligger en opprørsk villskap i dette essayet, som er både eksentrisk og gjenstridig, med et flettverk av assosiasjoner. Til tross for sin innfallsrikdom og uforutsigbare form oppleves boken som et oppriktig forsøk på å komme til kjernen: å holde kontakten med egne motivasjoner og fravriste stoffet dets viktigste mening. Vi har å gjøre med et slags psyko-sympatisk eksperiment, en slags gonzo-hermeneutikk, en deltakende fortolkning.

«Dette blir underlig, dette blir en underlig reise», er innledningen på Christensens forord, og det blir snart åpenbart at hun ikke skriver en biografi, men en livsskildring der hun ønsker å mane fram en levemåte, en følemåte, en mentalitet.

Outsideren

I bokens første del møter vi Leonora som ung jente i en familie med høye sosiale ambisjoner. De er konvensjonelle strebere som vil gifte henne bort til en bedre posisjon og sender henne på ball. For Leonora er de ensomme rideturene en åpning mot en annen verden. Hun oppdras for å passe inn i den britiske overklassen, men opplever seg selv mer som et dyr som ikke passer inn, en hest, et vesen fra et annet sted. I en av sine første fortellinger dikter hun seg om til en hyene som drar på ball utkledd som menneske, med en maske hun har fått ved å gnage hodet av en tjenestepike. Det abrupte, burleske og merkverdige …

Abonnement kr 195/kvartal

Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?