Gode nyheter: juli

...
Kaisa Ytterhaug
Ytterhaug er frilanser i Ny Tid.
Email: ykaisa@hotmail.com
Publisert: 02.07.2018

Engasjement vekkes på sosiale medier

25. mai delte flere av mine venner uavhengig av hverandre i sin Facebookfeed et absurd bilde og en tekst av den kjente engelske naturfotografen, sir David Attenborough. Fotoet var av en stork dekket av plast over hele kroppen, det så ut som den hadde tredd hodet inn i en gjennomsiktig pose vi handler frukt i, og kun nebbet og beina var plastfrie. Fotoet var kreditert National Geographic. Attenborough skrev (fritt oversatt): «Om et eneste foto fullstendig kan illustrere den skaden menneskene påfører naturen … Vær så snill og tenk før du kjøper noe i plast, trenger du det? Hvis du gjør det, så kast det forsvarlig. Hvor hen jeg går nå, om det er i fjellene, over heiene eller langs kysten, ligger det plast overalt. Regjeringen har ikke peiling, når de tenker å handle, er det for sent, de vil forby våtservietter og bomullspinner innen de neste tjue årene!!!! Det er opp til oss forbrukere å handle nå, nok er nok, plast vil ødelegge verden og dyrelivet. (…) Vær snill og del.» Og over to hundre tusen mennesker over hele verden delte hans post på Facebook i løpet av den første uken, og over fem tusen kommenterte. Slik minner vi hverandre, ideelt sett, på å ta mer hensyn. Når mennesker som har innflytelse på oss, hever stemmen, som Attenborough, gjennom sin livslange dedikasjon til verdens mangfoldige dyreliv, stopper vi opp og lytter.

Også Bloomberg Philanthropies er med i We Are Still In

Foto: Kevin Dooley

Nylig ble også den veldedige organisasjonen Bloomberg Philantrophies en del av den amerikanske avtalen The American Cities Climate Challenge. Avtalen er underskrevet av borgermestere i 230 amerikanske byer, og omfatter 70 millioner mennesker, ifølge Bloomberg Philantropies. Denne avtalen innebærer at man opprettholder målene fra Paris-avtalen, selv om president Donald Trump trakk USA fra denne i 2017. På nettsiden til nettverket We Are Still In leser vi at «The American Cities Climate Challenge vil støtte ambisiøs handling med ekspertise og finansiell støtte som behøves for å gjøre viktige forbedringer i livskvaliteten til borgere i byene som er omfattet av avtalen, forbedringer som er gode for klimaet».

Bloomberg Philantropies har miljø som ett av sine fem satsningsområder. Tidligere forretningsmann, og en talsperson for selskapet, Mike Bloomberg, har i en uttalelse på hjemmesiden tydelig gitt uttrykk for at selv om Trump har trukket USA fra
Paris-avtalen, «er det amerikanske folket forpliktet til å nå dens målsettinger, og det er ingenting Washington kan gjøre for å hindre oss [i dette]».

Gratis prøve
Kommentarer