Gode nyheter: august

Ytterhaug er frilanser i Ny Tid.

National Geographic: «Planet eller plast?»

Tidsskriftet National Geographics nye kampanje heter «Planet or Plastic?» og vil spre kunnskap til oss forbrukere om å redusere bruken av engangsplast. Dette inkluderer magasinet selv. Tidsskriftet har tatt en viktig beslutning, skriver redaktør Susan Goldberg: Magasinet sendes nå innpakket i papir til abonnenter i USA, England og India. Slik kan tidsskriftet spare miljøet for 2,5 millioner engangsposer i plast hver måned. National Geographic står altså for svimlende tall alene, og da kan man tenke seg hvor mange millioner plastposer som er i omløp hver eneste måned med alle redaksjoner som fremdeles sender ut tidsskrifter på denne måten. National Geographic oppfordrer sine partnere til å slutte med alle forsendelser i plast innen 2019. Mer informasjon om deres egne strategier, så vel som innholdet i kampanjen, kan leses på deres nettside.

Butikker dropper engangsgrillen

Mange av våre lesere vil allerede ha oppdaget at flere butikker har sluttet å selge engangsgriller. Framtiden i våre hender omtalte dette på sine nettsider i juni. Leder Anja Bakken Riise skriver: «Spar, Joker og Nærbutikken stanset salget av slike engangsgriller nå i mai. Coop, Meny, Kiwi og Rema 1000 burde følge etter. Vi oppfordrer alle butikkjedene til å fjerne engangsgriller fra vareutvalget – permanent. Sats heller på bærbare flerbruksgriller.» Når denne avisen går i trykken kjenner ikke Ny Tid til om andre butikker allerede har fulgt etter, men det håper vi de har. Butikker lever godt av oss kunder og av de valg vi tar. Det er svært positivt at ledelsen i kjeder tar gode valg på vegne av miljøet. Og det er viktig at vi alle er bevisst på hva vi velger å bruke pengene på. 
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”1,2,4,5,7,8,9,10,11,12,13,14,17″ ihc_mb_template=”1″ ]

Obos tar grønne valg

Foto: OBOS

I løpet av 2018 vil til sammen 7400 kvadratmeter tak i Oslo være dekket av solceller, leser vi på Obos’ hjemmeside. Et prøveprosjekt er i gang med solcellepaneler på Tveita senter, Manglerud senter, Lambertseter senter, Møllergata 39, Smeltedigelen 1 og OUS Mortensrud. Obos skriver at de seks byggene «vil produsere 1 000 000 kWh fornybar solstrøm i året. Den produserte solstrømmen vil dekke energiforbruket til 90 gjennomsnittlige Oslo-leiligheter, og vil i størst mulig grad benyttes lokalt.» Obos Sverige og Block Watne skal være godt i gang med tilsvarende tiltak.

Med nese for sykdom

Foto: DeEtta Mills

I et prosjekt i Florida har man tatt i bruk hunder for på et tidlig tidspunkt å avdekke sopp eller annen sykdom på laurbærtrær. Hundens gode nese kommer her til sin rett, og de hunderaser som har vært involvert i prosjektet med å lukte sykdom før synlig utbrudd, er belgisk malinois (belgisk fårehund) og nederlandsk gjeterhund. Over 300 millioner laurbærtrær er døde bare i USA, ifølge nettstedet Science Daily. Blant annet har dette gått utover avokadoen, som er den nest største treavlingen i landet etter sitrus. Resultatene av å bruke hunder i dette arbeidet er offentliggjort i rapporten «An Evaluation of Scent-discriminating Canines for Rapid Response to Agricultural Diseases», publisert i siste utgave av HortTechnology.[/ihc-hide-content]

Kommentarer
DEL