Gnistrende nye talenter i Edinburgh


Den internasjonale filmfestivalen i Edinburgh introduserer ferske talenter og nye stemmer under årets festival, og gjenspeiler samtidig det kulturelle mangfoldet Edinburgh har å by på. 

Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.
Email: neilyounggb@gmail.com
Publisert: 2018-10-01
I Don’t Want to Call It Home/Ululation
Regisør: Léa Luiz de Oliveira og Nisan Yetkin/Carina Haouchine
(Storbritannia (begge))

«Filmene er slappe og uten glød, og det samme er guttene som lager dem. Det finnes sjokkerende historier om talentfulle mennesker som er uvirksomme i et år og mister all kompetanse.» Slik freste den britiske dokumentarens gudfar John Grierson sommeren 1947 da han gjorde opp status for det han anså som et engelsk dokumentarfilmmiljø i krise. Grierson, som selv sto bak milepæler som stumfilmen Drifters (1929), var den gangen massekommunikasjonsdirektør for UNESCO, som var blitt grunnlagt i november året før. Jeremiaden dukket opp i et essay med tittelen «En tid for å stille spørsmål», publisert i brosjyren til et oppsiktsvekkende og banebrytende åttedagers arrangement i Edinburghs Playhouse Theatre (som står der fremdeles). 31. august skulle det innledes under banneret «Den første internasjonale dokumentarfilmfestivalen». Spoler vi 71 år frem i tid, til sommeren 2018, finner vi den samme festivalen med «Det nordlige Athen» som vertskap. Etter en rekke endringer i navn og nedslagsfelt er festivalen nå kjent som Edinburgh Internasjonale Filmfestival (EIFF). Det vil kanskje overraske leserne å høre at dette faktisk er den eldste kontinuerlig avholdte filmfestivalen i verden; den gikk av stabelen bare noen dager før filmfestivalen i Venezia – verdens eldste, arrangert for første gang i 1932 – ble gjennomført igjen etter krigsavbruddet.

Nye stemmer og nye talenter

På mange måter tenker skottene fremover. Historien deres er preget av oppfinnsomhet, med en rekke bidrag til sivilisasjonen, slik som sykkelen, telefonen, fjernsynet, brødristeren, vannklosettet og radaren – og basketball. Men de har også en markert sans for tradisjoner, og dokumentaren har bestandig vært et viktig element i programmet til EIFF og dens forgjengere. Mange nyskapende dokumentariske arbeider har avviklet sine nasjonale førstevisninger og verdenspremierer i Edinburgh, og utallige nestorer innen feltet er blitt ønsket velkommen og skålt for med et glass oppkvikkende single malt. 

EIFFs dedikerte innsats for å løfte frem og understøtte nye stemmer er blitt muliggjort gjennom det pågående samarbeidet med det skotske dokumentarinstituttet (SDI), grunnlagt i 2004 ved Edinburgh College of Art. …


Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?


Abonnement kr 195/kvartal