Abonnement 790/år eller 198/kvartal

Gjensyn med virkelighetens maskinrom

Lukas Lehner
Lukas Lehner
Frilans skribent.
AGORA / Snaue 50 år etter publikasjonen av Anti-Ødipus av Gilles Deleuze og Félix Guattari har ikke verket mistet sin relevans ifølge det norske tidsskriftet AGORAs nye temanummer. Anti-Ødipus har snarere vist seg som en profetisk og høyt anvendelig begrepslig verktøykasse til granskningen av en finans- og informasjonskapitalistisk samtid. I dette essayet henvises det også til bokens påstand om at det ikke finnes noen økonomi eller politikk som ikke i høyeste grad er gjennomsyret av begjær. Og hva med det fascistiske der noen ledes til å begjære sin egen undertrykkelse som om det innebar frelse?

Da Gilles Deleuze og Félix Guattaris L’ Anti-Œdipe (på norsk Anti-Ødipus) – med undertittelen «kapitalisme og schizofreni» – utkom i 1972, var det med en frontispis av et maleri av Richard Lindner, «Boy with Machine». Bildet viser en litt tykkfallen gutt som mellom lubne fingre holder en liten hjemmesnekret maskin, nærmest et leketøy. Men bak ham pumper og durer en annen, større maskin, som den lille lekemaskinen er koblet opp mot. Den lille maskinen, som gutten stolt presenterer, er ikke blott et leketøy, men står i konstant maskinell utveksling med den store maskinen som inntar hele billedflaten bak ham.

Richard Lindner, ‘Boy With Machine

At tidsskriftet Agora nå har viet årets første nummer til Anti-Ødipus, skyldes ikke bare bokens 50-årsjubileum i 2022, men også at verket, sett i lys av dagens politiske og informasjonskapitalistiske status quo, ikke har mistet noe av sin aktualitet. I vår samtids perspektiv fremstår Anti-Ødipus som nærmest skremmende profetisk: Teorien om ‘begjærsmaskiner’ har, i bokstavelig forstand, materialisert seg og funnet veien til hvermannsens bukselomme, lyser opp ansikter på T-banen i morgenrushet eller lar ivrige fingre løpe løpsk over glatte skjermflater. Smarttelefonene som i dag trollbinder alle og enhver, fra de yngste barna til de eldste pensjonistene, bekrefter bare ytterligere at begjær er ‘maskinelt’, og at markedskrefter og begjær er sammenvevd – virkelig to sider av samme sak. Som Matias Faldbakken skriver i The Hills (2017): «De kvadratcentimeterne skjermen utgjør, har på sett og vis fått en lignende funksjon som pengeseddelen – en alle tings fullkomne oversetter (…). Pengeseddelen og skjermen er i slekt. Skjermen er pengeseddelens vindu. Skjermen er kremmerens vindu.»

Alt er ‘maskinelt’

I det notorisk vanskelige – men samtidig også noe så sjeldent som uhyre morsomme – filosofiske verket Anti-Ødipus er, fremmes en polemisk kritikk av den freudianske psykoanalysens doxa-bekreftende tendenser, som via det ødipale triangelet stenger begjæret inne i kjernefamiliens potensielt klaustrofobiske kår. Samtidig fremmes en allmenn ‘maskinell ontologi’ som er drevet av positivt begjær: Snarere enn å anse begjær som en mangel som strekker seg etter et uoppnåelig objekt, forstår Deleuze og Guattari begjær som en iboende, real-ontologisk størrelse, som på alle nivåer av det værende etterstreber å inngå koblinger med andre ‘maskiner’ eller apparater: Slik trer et komplekst nettverk av produksjons- og konsumpsjonsvektorer frem, med kontraksjoner som avbryter og kanaliserer et mangfold av strømmer – som flyt av melk, mat, sæd, avføring og flytende begjær. Alt er ‘maskinelt’: fra spedbarnet som suger på morens pupp og dermed inngår i anordningen av en ammingsmaskin, til byråkratens kjærlige stakking av papirer i det byråkratiske maskineriet. Fra Deleuze og Guattaris synsvinkel er alt maskinelt, alt en serie av strøm og avbrudd, der hvert koblingsledd er innsatt med begjær i vid forstand.

Kritikken av psykoanalysen

Kritikken av psykoanalysen fremmes i all hovedsak på grunnlag av dens begjærsteori, som forstår begjær som i bunn og grunn mangelpreget: I Freuds ødipale triangel mor-far-barn fremtrer Ødipus-komplekset – det å ha sin mor som forbudt begjærsobjekt – som siden koder et individs fremtidige voksne seksualitet, kun som følge av at barnets begjær, forstått som en ekspanderende virkelighetssult etter å inngå nye koblinger og forbindelser med den ytre verden, ikke blir tillatt til å flyte fritt, men snarere reguleres og kodes til å måtte forflytte seg innenfor kjernefamiliens snevre og begrensede omkrets.

Kjernefamilien er en overføringsagent av statens og lovens reguleringer.

Dette har politiske konsekvenser: Kjernefamilien, slik den utkrystalliserte seg utover 1800-tallet, er, for Deleuze og Guattari, en overføringsagent av statens og lovens reguleringer, som koder sine barn like mye som staten koder sine borgere. Det implisitt politiske spørsmålet som Deleuze og Guattari fremmer i forlengelse av Spinoza, og med henblikk på kryptofascistiske tendenser, er: «Hvorfor begjærer noen sin egen undertrykkelse som om det var dens frelse?»

I forlengelse av bokens kritikk av psykoanalysens innestengende, nevrotiske tendenser sammenstilles også Freud og Marx: Begjærsøkonomi og politisk økonomi er ikke adskilte sfærer, men inngår i én og samme økonomi, som til sammen utgjør, slik Deleuze og Guattari kaller det, én sosial produksjon av det virkelige. Vi har, med andre ord, ikke å gjøre med kjernefamilien som lukket enhet på den ene siden, og staten og samfunnet på den andre.

Like lite opprettholder de Marx’ distinksjon av reelle produksjonsforhold preget av kapitalstrøm (‘basis’) og fantasmagorisk konsumpsjon preget av begjærsstrøm (‘overbygning’) pent og ryddig adskilt fra hverandre – snarere gjennomvever disse to sfærene seg i høyeste grad i samme økonomi. Det finnes ingen økonomi, ingen politikk som ikke i høyeste grad er gjennomsyret av begjær, akkurat som det ikke finnes et begjær som er ‘privat’ og inderlig som ikke er ytterst politisk – i den forstand at kodingene det utsettes for, reguleringene og normeringene, ikke har sitt opphav i kjernefamilien og ens nærmeste, men snarere i den politiske og kapitalistiske samfunnsmessige produksjonen av virkeligheten kjernefamilien kun overfører på sine avkom.

Anarkisk motstandsagent

Som kontrastfolie til psykoanalysens nevrotiske innestengthet fremmer Anti-Ødipus nettopp en teoretisk figur av den schizofrene som revolusjonær og anarkisk motstandsagent, som riktignok ikke må forveksles med schizofreni som patologisk tilstand, selv om teorien har sitt opphav i den: Den schizofrene og dennes begjær lar seg verken stenge inne i faste, nevrotiske rammer eller i kjernefamiliens eller statsapparatets borgerlige kår, men sprenger alle grenser – subjektivitetens, kjernefamiliens, nasjonalstatens, eller en representasjonstenkningens doxa av en verden av klart og tydelig omrissede, selvidentiske ‘objekter’.

Snarere etterstreber den schizofrene å inngå flest mulige koblinger med flest mulige maskinistiske anordninger. I den forstand følger den schizofrene både kapitalismens rotløsbevirkende (‘rhizomatiske’], ‘deterritorialiserende’ logikk, samtidig som den utfordrer og presser den til det ytterste: Kapitalismen, i sin kimæreaktige, reifiserende fleksibilitet, følger nemlig en dobbel-logikk, med på den ene siden å omgjøre alt til kapital, mens den på den andre vedlikeholder visse kontrollapparater som staten og kjernefamilien, som i den ‘reterritorialiserende’, det vil si begrensende, bevegelsen opprettholder et arsenal av disiplinerende, regulerende kodinger.

Agora har med dette nummeret om Anti-Ødipus, samtidig et 40-årsjubileum, der 25 personer har vært medlemmer av redaksjonen fra 1983 og fram til i dag. I løpet av disse årene har det vært utgitt i alt 105 hefter av Agora, på til sammen ca. 30 000 sider. Utgiverforlag har siden 1993 vært H. Aschehoug & Co.

Tre tekster i Agora

I Agoras temadel er det særdeles tre tekster, som på hver sin måte viser og understreker måten verket ikke har mistet noe av sin relevans på – at det snarere fortsatt byr på særdeles anvendelige teorier og begreper til granskningen av sentrale samtidsfenomener og utfordringer, henholdsvis høyrepopulisme, finanskapitalisme og det som, under overbegrepet ‘maskinteori’, kan sammenfattes som teknologi- og ideologikritikk.

Fascistiske forsvarsreaksjoner

Temadelen første tekst er av Frida Beckmann, som benytter Anti-Ødipus som en ‘verktøykasse’ til å forstå «paranoide, nasjonalistiske og nyfascistiske tendenser og identiteter etter årtusenskiftet»

Allerede Michel Foucault omtalte Anti-Ødipus som en bruksanvisning til det «ikke-fascistiske liv». Med utgangspunktet i dikotomiene verket tegner opp, mellom kapitalisme og schizofreni på den ene siden og fascisme og paranoia på den andre, og med utgangspunkt i en nyliberalisme som griper virulent om seg på 1980- og 1990-tallet, identifiserer Beckmann et flertall av det hun kaller nåtidens ‘paranoide’ identiteter.



Følg redaktør Truls Lie på X(twitter) eller Telegram

- egenannonse -

Siste kommentarer:

Siste artikler

Er det en film om Jens Stoltenberg?

NATO: Hadde dette vært for 30 år siden, ville vi kjøpt dette narrativet. Vi har alternative medier, frie forfattere, gravejournalister, WilkiLeaks og solidaritetsmiljøer utenfor det militærmediale forskermiljøet.

Helsingfors-effekten

DIPLOMATI: Hva NATO ikke klarer i dag? Med en mildt satirisk ytre innpakning og en dødelig alvorlig kjerne viser Arthur Francks beretning om den banebrytende Helsingfors-avtalen fra 1975 den store historisk betydningen av en diplomatisk prosess som i sin samtid ble ansett som både kjedelig og irrelevant.

Et lite mesterverk i økologisk språkbruk

PROMETEUS: Sloterdijks bok tar opp frihetens mørke side, hvordan mennesker fritt og uhemmet (om enn med skam) forsyner seg av jordens ressurser uten å bry seg om konsekvensene, fordi vi har rett og frihet til å gjøre det.

Pål Steigan: Entreprenørskap og kapitalisme (film og tekst del II)

NY TID-SAMTALEN: For noen år siden satte Pål Steigan nord for Roma i stand et gammelt falleferdig Kapusiner-kloster – for å drive stedsutvikling og seminarer. Da NY TID nylig intervjuet ham, var rundt 15 mennesker samlet der til et symposium, i landsbyen Tolfa. Steigan er tydeligvis en som aldri gir seg. Se forrige avis for første del av intervjuet. Vi ser her i del to på hans entreprenørskap, nettavisen steigan.no og hans kritikk av kapitalismen.

En vakker og gjennomtenkt essaysamling

ETIKK: Er etisk tenkning overhodet mulig – hvordan kan vi mennesker utvikle en moralsk tenkning når verden er så foranderlig som den er? Erland Kiøsteruds essaysamling, som NY TID har valgt to ulike analyser av, inneholder kontemplative tekster om kunsten, mennesket og naturen.

Hva som står på spill

ØKOLOGI: NY TID ser denne gang via en lengre og kortere analyse på en bok som i sin bredde og dybde behandler vår tid og fremtid, økologisk som kulturelt – som når kulturen naturaliseres. Om India: Her utføres de omhyggeligste ritualer for å holde verden i balanse. Om Kina: de kinesiske keiserne som brukte musikken til å harmonisere samfunnet. I Europas stormfulle historie blir drømmen om harmoni og orden projisert inn i det hinsidige. Erland Kiøsterud prøver å finne en kosmologi som kan skape en viss orden og mening i verden, samtidig som han krever total ærlighet. (se også vår film om Kiøsterud her).

Jakten på Europas identitet

EUROPA: Peter Sloterdijk oppfattet Europa som et slags teaterstykke, med stadig nye forsøk på å gjenoppføre og imitere Romerriket. Kontinentet står for humanistiske idealer, men har likevel frembrakt imperialisme, og utallige kriger. Hvorfor fører et Europa som er preget av en stoisk selvbeherskelsesetikk og et kristent freds- og kjærlighetsbudskap, til så mye utbytting og undertrykkelse i praksis?

Fredskonferanse i Skåne fra 25. til 27. juli

SIKKERHET: Nordisk fredsallianse arbeide for at Norden skal bli en atomvåpenfri sone. Årets konferanse i svenske Skåne i juli skal ta for seg temaer som Felles sikkerhet og arven fra Helsingforskonferansen.

Jeg var helt ute av verden

Essay: Forfatteren Hanne Ramsdal forteller her hva det vil si å bli satt ut av spill – og komme tilbake igjen. En hjernerystelse fører blant annet til at hjernen ikke klarer å dempe inntrykk og følelser.

Når man i stillhet vil disiplinere forskningen

PRIO: Mange som reiser spørsmål om legitimiteten til USAs kriger, synes å bli presset ut fra forsknings- og mediainstitusjoner. Et eksempel er her Institutt for fredsforskning (PRIO), som har hatt forskere som historisk sett har vært kritiske til enhver angrepskrig – som neppe har tilhørt atomvåpnenes nære venner.

Er Spania en terrorstat?

SPANIA: Landet får skarp kritikk internasjonalt for politiets og sivilgardens utstrakte bruk av tortur som aldri straffeforfølges. Regimeopprørere fengsles for bagateller. Europeiske anklager og innvendinger ignoreres.

Er det noen grunn til å juble over koronavaksinen?

COVID-19: Fra offentlig hold ytres det ingen reell skepsis til koronavaksinen – man anbefaler vaksinering, og folket er positive til vaksinen. Men er omfavnelsen av vaksinen basert på en informert beslutning eller et blindt håp om en normal hverdag?

De militære sjefene ville utslette Sovjet og Kina, men Kennedy sto i veien

Militært: Vi tar for oss amerikansk strategisk militærtenkning (SAC) fra 1950 til i dag. Kommer den økonomiske krigen å bli supplert ved en biologisk krig?

Hjemlengsel

Bjørneboe: Jens Bjørneboes eldste datter reflekterer i dette essayet over en mindre kjent psykologisk side ved sin far.

Arrestert og satt på glattcelle for Y-blokka

Y-BLOKKA: Fem demonstranter ble ført vekk i går, blant dem Ellen de Vibe, tidligere direktør i Oslos plan- og bygningsetat. Samtidig havnet Y-interiøret i containere.

En tilgitt, lutret og salvet korgutt

Tangen: Finansnæringen tar kontroll over norsk offentlighet.

Michael Moores nye film: Kritisk til alternativ energi

MiljøFor mange er grønne energiløsninger bare en ny måte å tjene penger på, hevder regissør Jeff Gibbs.

Pandemien vil skape en ny verdensorden

Mike Davis: Ifølge aktivisten og historikeren Mike Davis ligger det i ville reservoarer, som blant flaggermus, opptil 400 typer koronavirus som bare venter på å smitte over til andre dyr og mennesker.

Sjamanen og den norske ingeniøren

SAMHOLD: Forventningen om et paradis fritt for moderne framskritt ble til fortellingen om det motsatte, men mest av alt handler Newtopia om to svært ulike menn som støtter og hjelper hverandre når livet er som mest brutalt.

Hudløs eksponering

Anoreksi: Ublu bruker Lene Marie Fossen sitt eget forpinte legeme som lerret for sorg, smerte og lengsel i sine serier av selvportretter – aktuelle både i dokumentarfilmen Selvportrett og i utstillingen Gatekeeper.