Gjensyn med kulturrevolusjonen

Spenninger øker og tårer felles mens vi følger unge kinesiske skuespillere når de blir trent som Mao Zedongs rødegardister og gjenopplever den kinesiske kulturrevolusjonen.

Willemien w. Sanders
Sanders er kritiker, bosatt i Rotterdam.

In Character

Tracy Dong

Kina

Hva er den beste måten å si noe om historien på? Eller; Hvordan kan vi faktisk lære noe av fortiden? La oss være enige om at konvensjonelle dokumentarfilmer kanskje ikke er svaret. Samtidig er disse spørsmålene verken ukjente for dokumentarister eller skapere av fiksjonsfilm.

Tracy Dong hadde til hensikt å lage en dokumentarfilm om samtidige kinesiske skuespillere. Dette opplyser åpningsteksten om, men tilfeldigvis endte hun opp med en gjenoppleving av tiden under Mao Zedongs kulturrevolusjon. Dong forklarer de uforutsette hendelsene som utspiller seg under opptakene som «sjarmen ved å lage dokumentarfilm».

Uten idealer

In Character forteller historien om en gruppe skuespillere som er valgt ut til å spille rødegardister. De er rekruttert av regissøren Ye Jin, til en ny film om ungdomstiden hans på sekstitallet. Han har planlagt å lage en poetisk film fremfor en realistisk, og det virker som han nærer romantiske følelser for denne forferdelige perioden i Kinas nyere historie. Han husker et land med en sterk lederskikkelse og mektige, heroiske sanger.

Hva er den beste måten å si noe om historien på?

Dong slutter seg til filmteamet for å gjøre opptak av casting-prosessen, til bruk i dokumentaren sin. De unge skuespillerne er oppdratt i det som teknisk sett fremdeles er et kommunistisk land, men har lite til felles med det landet Ye Jin vokste opp i. I hans øyne er de bortskjemte, uvitende og mangler idealer.

Rødegardist-trening

Mens skuespillerne til å begynne med er nokså nervøse og fnisende når de øver på koreografi og sanger, blir de gradvis mer og mer dedikerte. Sammen ser de på arkivopptak av Mao Zedong, leser fra hans lille røde bok (Sitater fra formann Mao Tse-tung) og øver inn sanger. For at skuespillerne skal forberedes ytterligere til rollene sine, blir de tatt med til en fjerntliggende, nedlagt fabrikk for å drive «erfaringstrening». Ingen har lov til å forlate stedet på noe som helst tidspunkt. Isolert fra venner, familie, telefon og andre skjermer – så vel som fra rennende vann, elektrisitet og oppvarming – blir de «trent» til å fungere som rødegardist-enheter, med kostymer og alt som hører med til deres nye identitet. Ettersom de får ordre om å fungere som en egalitær og sosial gruppe, tar det kollektive snart over for det individuelle.

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.