Genialt på jordet


Ritters gjennomgåelse og kritikk av Munchs kunst er både hysterisk morsom, velskrevet og på mange måter treffende. Men historisk kunstkritikk kan ha tvilsom verdi når den er så feilaktig som denne.

Litteraturkritiker i NY TID.
Email: henning.ness@icloud.com
Publisert: 2015-07-07

William Ritter: Edvard Munch
Oversatt av Svein Erik Sørland. Pax forlag, 2015.


Det var i årene 1902–1907 at dørene mot kontinentet for alvor åpnet seg for Edvard Munch: I 1902 ble han invitert hjem til Dr. Max Linde for å lage en serie med raderinger; i mars 1903 stilte han ut i Paul Cassirers kunstsalong i Berlin, og samme måned dro han til Paris for å delta på Salon des Indépendants, der han vakte internasjonal oppmerksomhet. På Salongen tre år senere ble fauvistene presentert samlet og med full tyngde, sammen med blant annet Munch, som også ble oppfattet som fauvist. Munch stilte ut i samme rom som Ludvig Karsten, Jean Puy, Henri Manguin, Albert Marquet og Kees van Dongen. Sommeren 1906 reiste Munch tilbake Åsgårdstrand, der han oppnådde å få mange portrettbestillinger. I 1906 laget han også de første utkastene til den såkalte Reinhardt-frisen.
På samme tid begynte de formelt mest nyskapende kunstnerne internasjonalt …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.


Close
Logg inn


Abonnement kr 195 kvartal